Overordnede kursusmål
At gøre de studerende fortrolige med grundlæggende forhold og
begreber i byggeri og dansk byggeteknik.
At bibringe en forståelse af design- og projekteringsfasernes
indhold og ingeniørers medvirken heri.
At sætte de studerende i stand til at analysere enkle
funktionssammenhænge, disponere arealer og foreslå konstruktions- ,
klimaskærmsopbygning samt enkle tekniske anlæg for enklere
bygningstyper - og fremstille optimerede og sammenstillede
projektforslag i tegningsform, dokumenteret gennem hensigtsmæssige
overslagsberegninger.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere og beskrive enkle bygningers bestanddele
- Indsamle og rubricere basale informationer som grundlag for
problemformulering
- Foreslå hensigtsmæssig arealdisponering for enkle bygningers
funktioner
- Foreslå konstruktionssystem og klimaskærmsopbygning for enkle
bygninger
- Foreslå enklere installationssystember
- Integrere aktuelle del-løsninger til ét optimeret
bygningsdesign
- Detaljere relevante byggetekniske løsninger indenfor afgrænsede
områder
- Organisere og gennemføre projektarbejde i grupper
- Udføre tegningsmateriale, der udtømmende dokumenterer de
foreslåede løsninger
- Fremstille de opnåede resultater i et anerkendt akademisk
rapportformat
- Præsentere hovedtræk af rapportindhold i en kort
præsentation
Kursusindhold
Bygningers bestanddele og sædvanlige udformning, projekterings- og
byggeprocesser, forslagsstillelse af enkel bygningsdisponering
incl. arealanvendelse, udformning af bærende konstruktionssystem,
klimaskærm og fastlæggelse af vigtigste tekniske anlægs funktioner,
principper og føringsveje.
Overslagsdimensionering af bygningsdele, udformning og
dimensionering af kanalsystemer i enkle ventilationsanlæg,
udformning og dimensionering af enkle opvarmningsanlæg, udførelse
af CAD-tegninger og projektpræsentation.
Integration af alle delløsninger til et samlet, optimeret
projektforslag.
Bemærkninger
Kurset er forbeholdt studerende på bachelor i Byggeteknologi.
Sidst opdateret
04. maj, 2017