02458 Kognitiv modellering

2017/2018

Kursusinformation
Cognitive Modelling
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser og projekt
13-uger
E2B, F2B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
01005.02402.02454 , Grundlæggende matematisk analyse, linær algebra, sandsynlighedsregning og kendskab til Matlab eller lignende programmeringssprog. Kendskab til kognitionsvidenskab tilsvarende kursus 02454 vil være en væsentlig fordel. Kursus 02454 kan følges samtidigt.
Tobias Andersen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3687 , toban@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Teorier om kognition som informationsprocessering kan implementeres i kvantitative modeller. I dette kursus introducerer vi modeller af opmærksomhed, hukommelse og perception. Vi udrager fællestræk og diskuterer variationer af modellerne. De studerende vil lære at evaluere modeller baseret på empiriske og simulerede data ved hjælp af matematiske analyseprogrammer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kvantitativt evaluere modeller af kognitive funktioner på basis af empiriske data
  • Simulere data fra en model
  • Anvende modelleringsresultater i forsøgsdesign
  • Diskutere relationen mellem kvantitative og kvalitative modeller af kognitive funktioner
  • Beskrive og anvende de grundlæggende værktøjer indenfor kvantitativ analyse af psykofysiske eksperimenter så som signal detektion og den psykometriske funktion
  • Beskrive modeller af neural kodning
  • Analysere perception i et Bayesiansk framework
  • Beskrive sammenhængen mellem neurale og kognitive modeller
Kursusindhold
Via forelæsninger introduceres modeller af opmærksomhed, perception og hukommelse. Gennem øvelser læres at teste modellerne, afprøve model-variationer og simulere data. Endelig læres at anvende metoderne selvstændigt til at analysere og sammenligne modeller gennem projektarbejde.
Litteraturhenvisninger
Annonceres senere
Sidst opdateret
23. november, 2017