Overordnede kursusmål
Risikoproblemstillinger er hyppigt en væsentlig del af
samfundsdebatten. Samfundets måde at regulere og styre aktiviteter
med mulige uønskede konsekvenser er i stigende grad ændret fra
regelbaserede til risikobaserede. Vort samfund konfronteres også
med et stigende antal dårligt forståede risici, eksempelvis global
opvarmning og andre miljøtrusler, risici fra syntetiske kemiske
forbindelser med hormonlignende effekt, udsætning af genetisk
modificerede organismer i miljøet, risiko fra elektromagnetisk
stråling fra mobiltelefoner, nanoteknologi osv.
Det overordnede formål med kurset er at give deltagerne færdigheder
og indsigt således at de kan forholde sig kvalificeret til
nuværende og fremtidige risikoproblemstillinger. Målet er at give
deltagerne 1) færdigheder, så de er i stand til at kunne foretage
enkle risikoanalyser og -vurderinger. 2) viden, så de kan udforme
et simpelt risk management program, samt 3) ikke mindst at give dem
indsigt i faldgruber og grænser for anvendelse af disse færdigheder
og viden.
Kurset introducerer deltagerne til risikobaseret beslutningstagen.
Især de forhold, der gør sig gældende, når der er mangelfuld eller
usikker information, eller når en hændelse med meget lille
sandsynlighed har helt uacceptable konsekvenser. Deltagerne får
nogle grundlæggende metoder i risikoanalyse og -vurdering.
Deltagerne tilvejebringes endvidere en indsigt i nogle
grundlæggende problemstillinger ved risikomanagement, så vidt
muligt belyst ved eksempler fra praksis.
De anvendte cases spænder vidt, forebyggelse af industrielle
ulykker, sikkert drikkevand, kernekraftsikkerhed,
beredskabsplanlægning og -indsats ved naturkatastrofer,
jernbanesikkerhed, og andre. De er udvalgt fordi de illustrerer
eller forholder sig til kursets teorier. De studerende forventes at
kende til casene og forstå hvorledes de forholder sig til kursets
emner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- forstå og anvende grundlæggende risikoterminologi
- forklare forskelle mellem risk management og safety
management
- forholde sig til udvalgte forestillinger om hvorledes risici
dannes,herunder risk trade-off theory, normal accident theory,
cyclic patterns offailure og Perrow's recent views on
intensification as a source of risk
- forklare populære uheldsmodeller, herunder Heinrich triangle
ogReason's barrier concept
- anvende en grundlæggende teknik til risikoidentifikation og
udføre ensimpel risikoanalyse og risikovurdering
- skitsere komponenterne i et simpelt risk management
program
- identificere hovedpunkterne i accident precursor analysis,
forklarenear-miss concept, and forholde sig til
"learning-from-past-mistakesapproach to risk
management"
- identificere og analysere forskellige strategier for risk
management,pro et contra
- forklare og analysere visse begrænsninger i risikoanalyse og
noglealmindelige fejl i risk management programmer.
- forklare kursets cases og gøre rede for sammenhæng med
kursetsbegreber og emner
- identificere hovedpunkter i en skriftlig opgave, gøre rede
forforholdet mellem teori og empiri, især at gøre rede for
positivisme
- forholde sig kvalificeret til nuværende og fremtidige debatter
om risiko
Kursusindhold
Introduction, terminology, asteroid impact (objective) risks, high
reliability theory, risk tradeoffs and cost benefit, the safety
factor concept and Petrosky's proposition on cyclic patterns of
failure, Perrow's normal accident theory, Reason's barrier
model, ammonia storage installation safety, What-If methodology,
barrier diagram analysis, risk matrix assessment, risk acceptance
criteria, disaster planning preceding Hurricane Katrina and
emergency response, epistemology, accident precursor analysis,
Wildavsky's views on anticipation and resilience,
organisational learning disabilities, cases which cannot be
explained by standard rational theory, accountability and blame,
redundancy and reliability.
Litteraturhenvisninger
Kursus kompendium med risiko relaterede tekster.
Sidst opdateret
04. maj, 2017