02431 Risikomanagement

2017/2018

Kursusinformation
Risk Management
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger, fremlæggelse af korte temaer for medstuderende, diskussion af risiko relaterede tekster, diskussion af opgaver.
3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evaluering af kursusrapport (50%) samt 2 timers multiple choice eksamen (50%)- Karakteren bliver givet ud fra en helhedsvurdering.
2 timer
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
02402 , Kendskab til elementær sandsynlighedsregning og statistik. Detailkendskab inden for et relevant område inden for deltagerens speciale
Maksimum: 50
Frank Huess Hedlund , Lyngby Campus, Bygning 303B , fhuhe@dtu.dk
Lasse Engbo Christiansen , Lyngby Campus, Bygning 303B, Tlf. (+45) 4525 3315 , laec@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
http://www.compute.dtu.dk/courses/02431
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Risikoproblemstillinger er hyppigt en væsentlig del af samfundsdebatten. Samfundets måde at regulere og styre aktiviteter med mulige uønskede konsekvenser er i stigende grad ændret fra regelbaserede til risikobaserede. Vort samfund konfronteres også med et stigende antal dårligt forståede risici, eksempelvis global opvarmning og andre miljøtrusler, risici fra syntetiske kemiske forbindelser med hormonlignende effekt, udsætning af genetisk modificerede organismer i miljøet, risiko fra elektromagnetisk stråling fra mobiltelefoner, nanoteknologi osv.
Det overordnede formål med kurset er at give deltagerne færdigheder og indsigt således at de kan forholde sig kvalificeret til nuværende og fremtidige risikoproblemstillinger. Målet er at give deltagerne 1) færdigheder, så de er i stand til at kunne foretage enkle risikoanalyser og -vurderinger. 2) viden, så de kan udforme et simpelt risk management program, samt 3) ikke mindst at give dem indsigt i faldgruber og grænser for anvendelse af disse færdigheder og viden.
Kurset introducerer deltagerne til risikobaseret beslutningstagen. Især de forhold, der gør sig gældende, når der er mangelfuld eller usikker information, eller når en hændelse med meget lille sandsynlighed har helt uacceptable konsekvenser. Deltagerne får nogle grundlæggende metoder i risikoanalyse og -vurdering. Deltagerne tilvejebringes endvidere en indsigt i nogle grundlæggende problemstillinger ved risikomanagement, så vidt muligt belyst ved eksempler fra praksis.
De anvendte cases spænder vidt, forebyggelse af industrielle ulykker, sikkert drikkevand, kernekraftsikkerhed, beredskabsplanlægning og -indsats ved naturkatastrofer, jernbanesikkerhed, og andre. De er udvalgt fordi de illustrerer eller forholder sig til kursets teorier. De studerende forventes at kende til casene og forstå hvorledes de forholder sig til kursets emner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forstå og anvende grundlæggende risikoterminologi
  • forklare forskelle mellem risk management og safety management
  • forholde sig til udvalgte forestillinger om hvorledes risici dannes,herunder risk trade-off theory, normal accident theory, cyclic patterns offailure og Perrow's recent views on intensification as a source of risk
  • forklare populære uheldsmodeller, herunder Heinrich triangle ogReason's barrier concept
  • anvende en grundlæggende teknik til risikoidentifikation og udføre ensimpel risikoanalyse og risikovurdering
  • skitsere komponenterne i et simpelt risk management program
  • identificere hovedpunkterne i accident precursor analysis, forklarenear-miss concept, and forholde sig til "learning-from-past-mistakesapproach to risk management"
  • identificere og analysere forskellige strategier for risk management,pro et contra
  • forklare og analysere visse begrænsninger i risikoanalyse og noglealmindelige fejl i risk management programmer.
  • forklare kursets cases og gøre rede for sammenhæng med kursetsbegreber og emner
  • identificere hovedpunkter i en skriftlig opgave, gøre rede forforholdet mellem teori og empiri, især at gøre rede for positivisme
  • forholde sig kvalificeret til nuværende og fremtidige debatter om risiko
Kursusindhold
Introduction, terminology, asteroid impact (objective) risks, high reliability theory, risk tradeoffs and cost benefit, the safety factor concept and Petrosky's proposition on cyclic patterns of failure, Perrow's normal accident theory, Reason's barrier model, ammonia storage installation safety, What-If methodology, barrier diagram analysis, risk matrix assessment, risk acceptance criteria, disaster planning preceding Hurricane Katrina and emergency response, epistemology, accident precursor analysis, Wildavsky's views on anticipation and resilience, organisational learning disabilities, cases which cannot be explained by standard rational theory, accountability and blame, redundancy and reliability.
Litteraturhenvisninger
Kursus kompendium med risiko relaterede tekster.
Sidst opdateret
04. maj, 2017