02312 Indledende programmering

2017/2018

Kursusinformation
Introductory Programming
Dansk
10
Diplomingeniør
E4B (fre 8-12) og Januar
E4A (tirs 13-17) og Januar
Kurset deles i to hold med undervisning henholdsvis mandag eftermiddag og fredag formiddag.
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser. Praktisk programmeringsprojekt.
13-uger + 3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
0210102102021150231402318
Kurset indgår som projektbærende kursus i DTU's CDIO koncept. Det forudsættes at kurset 02313 og 02315 følges samtidig, eller at man har tilsvarende forudsætninger
Stig Høgh , Lyngby Campus, Bygning 303B, Tlf. (+45) 4525 5239 , shog@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
http://www.imm.dtu.dk/courses/02312
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at lære den studerende at bruge de grundlæggende begreber og teknikker i et imperativt- og objektorienteret programmeringsprog. Kurset vil benytte et programmeringssprog, som anvendes i industrien (for tiden Java).
Kurset har som overordnet mål at sætte den studerende i stand til at designe, implementere og teste mindre programmer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå de forskellige tal-repræsentationer og datatyper.
  • Anvende løkker og forgreninger.
  • Forstå klassers og objekters anatomi.
  • Anvende simple UML notationer for klasser og deres associationer.
  • Anvende arrays.
  • Anvende nedarvning.
  • Anvende simple I/O operationer uden tilhørende exception handling.
  • Redegøre for simple testmetoder og anvende disse på simple eksempler.
  • Samarbejde i en projektgruppe om at designe et mindre softwaresystem udfra en problemstilling i en bunden opgave, samt implementerer og dokumenterer de væsentlige dele af dette design
  • Anvende simpel tids- og aktivitetsplanlægning for et projektforløb
Kursusindhold
• Planlægningsmetoder for programmer: Pseudokode, data-flow diagrammer.
• Programstrukturer: Moduler, funktioner og parameteroverførsel.
• Variable og datatyper (heltal, boolske værdier, flydende tal, tekststrenge)
• Kontrolsætninger (for-, if- og while sætninger, løkker i flere niveauer)
• Datastrukturer (array)
• Metoder (overførsel af parametre, funktioner med returværdi, simple værdier, tabeller, objekter/referencer)
• Klasser og objekter (attributter og metoder)
• Nedarvning (extends)
• Indlæsning og udskrivning: Skærm, tastatur, filer.
• Anvendelse af IDE herunder, administration af projekter, debug samt intruduktion til test. (fx JUnit)
Bemærkninger
Der arbejdes i grupper med et antal projekter.
Sidst opdateret
30. januar, 2018