Overordnede kursusmål
At give den studerende kompetencer til:
• At kunne bedømme, hvilke maskintyper der vil være anvendelige til
forskellige typer af formål.
• At kunne udarbejde forslag og alternativer til løsning af
opgaver, der omfatter anvendelsen af elektriske maskiner ved
anvendelse af relevant teori og modeller i et tværfagligt
samarbejde.
• Dokumentere opstillede løsningsforlag med relevante beregninger,
samt planlægge og behandle målinger til verificering.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for den elektromekaniske energiomformning, som finder
sted når elektrisk energi omformes til mekanisk rotationsenergi
(motor). (Viden og forståelse)
- Redegøre for den elektromekaniske energiomformning, som finder
sted når mekanisk rotationsenergi omformes til elektrisk energi
(generator). (Viden og forståelse)
- Beskrive sammenhængene imellem motor, gear og belastning ved
henholdsvis motor- og generatordrift. (Viden og forståelse)
- Beskrive DC-maskiners opbygning og virkemåde. (Viden og
forståelse)
- Forklare DC-maskiners ækvivalentdiagram, maskintyper (shunt,
serie etc.) og hastigheds-kontrol. (Viden og forståelse)
- Beskrive den trefasede induktionsmaskines (asynkronmaskinens)
opbygning og virkemåde. (Viden og forståelse)
- Forklare den trefasede induktionsmaskines ækvivalent-diagram,
maskintyper (kortslutnings- og viklet rotor), start og
hastighedskontrol. (Viden og forståelse)
- Beskrive den trefasede synkronmaskines opbygning og virkemåde.
(Viden og forståelse)
- Forklare den trefasede synkronmaskines ækvivalentdiagram, og
redegøre for belastnings-kurver samt spændingskontrol og
effektkontrol. (Viden og forståelse)
- Redegøre for metoder til indkobling af synkronmaskiner på
forsyningsnettet. (Viden og forståelse)
- Beskrive DC-maskinens, den trefasede induktionsmaskines og
synkronmaskinens dynamiske model. (Viden og forståelse)
- Beskrive enkelt-fase induktion motors (asyasynkron motor)
opbygning og virkemåde. Herunder ækvivalentdiagram og
startviklinger. (Viden og forståelse)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Viden og forståelse:
Beskrive drift og anvendelse af PM-, BLDC-, SR-, step- og
servomotorer.
- Beskrive det videnskabsteoretiske grundlag relateret til de
anvendte teorier og metoder der anvendes til at opbygning af
modeller og ækvivalenter for elektriske maskiner
Færdigheder:
- Skal kunne anvende modeller, ækvivalenter og karakteristika til
beregning af elektriske maskiners tilstand under indkobling og
drift, samt fastlæggelse af belastningskurver.
- Skal kunne foretage reguleringstekniske beregninger af elektriske
maskiners spændingskontrol og effektkontrol.
- Skal kunne planlægge, udføre og behandle målinger til
fastlæggelse af de karakteristiske data der indgår i ækvivalentet
for de forskellige typer af DC-maskiner.
- Skal kunne planlægge, udføre og behandle målinger til
fastlæggelse af de karakteristiske data der indgår i ækvivalentet
for de forskellige typer af trefasede induktionsmaskiner.
- Skal kunne planlægge, udføre og behandle målinger til
fastlæggelse af de karakteristiske data der indgår i ækvivalentet
for synkronmaskine.
Kompetencer:
Den studerende skal kunne:
- Bedømme hvilke maskintyper, der vil være anvendelige til
forskellige typer af formål.
- Ved anvendelse af relevante teorier og modeller, i et tværfagligt
samarbejde, udarbejde forslag og alternativer til løsning af
opgaver der omfatter anvendelsen af elektriske maskiner.
- Dokumentere opstillede løsningsforlag med relevante beregninger,
samt planlægge og behandle målinger til verificering.
Indhold:
- Fundamentale grundbegreber om energitransformering og opvarmning
af elektriske maskiner
- DC-, asynkron- og synkronmaskinen
- Specialmaskiner herunder enfasede-, step- og servomotorer
- Spændings-, moment- og hastighedskontrol
- Reguleringsteknik
- Effektivitet, anvendelse og karakteristiske kurver
- Opbygning af invertere (frekvensomformere)
- Laboratorietest
Litteraturhenvisninger
Udleveres på kurset
Sidst opdateret
06. juli, 2016