62P91 Afgangsprojekt DPL

2016/2017

Afsluttende modul - Teknologisk diplomuddannelse i projektledelse
Kursusinformation
Final Project
Dansk
15
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Campus Ballerup
2 undervisningsgange, herefter individuel vejledning
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
Uddannelsens øvrige moduler skal være bestået. Generelle krav til optagelse på Diplomuddannelse i Projektledelse. Optagelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
Se www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til at identificere, reflektere og analysere en praktisk projektledelsesmæssig problemstilling, og angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og metoder ud fra uddannelsens moduler.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal kunne forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet (Viden og forståelse)
  • Skal forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser (Viden og forståelse)
  • Skal kunne anvende viden om projektledelsesteorier og –metoder på en reflekteret måde. (Viden og forståelse)
  • Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder til indsamling af empiri. (Færdigheder)
  • Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give projektet befrugtende perspektiver (Færdigheder)
  • Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige argumentationsgrundlag (Færdigheder)
  • Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis (Færdigheder)
  • Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til organisationen (Færdigheder)
  • Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist (Kompetencer)
  • Skal kunne konkludere på det foreliggende argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer, der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på. (Kompetencer)
  • Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen virksomhed/hverdag (Kompetencer)
  • Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Kursusindhold
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning. Vejlederen skal godkende problemformuleringen.
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Sidst opdateret
14. april, 2016