62P32 Ledelse af forandringsprojekter

2016/2017

Valgmodul, Teknologisk diplomuddannelse i projektledelse
Kursusinformation
Management of Change Projects
Dansk
5
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Campus Ballerup
-
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
Se www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
Ca. 4 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at den studerende bliver klædt på til at drive forskellige typer af forandrings-projekter. Der lægges vægt på at se forandringsprojekter fra såvel et ledelses- som et projektledelsesperspektiv, dvs. fokusere på forskelligheden i det råderum man har i sin praksis, når man er leder versus projektleder. Der lægges endvidere vægt på at give den studerende forskellige teoretiske såvel som praktiske tilgange til at analysere, planlægge, drive samt at kunne håndtere forskellige typer at drivkræfter og barrierer i forandringsprojekter
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige teorier om og metoder til at håndtere af organisatoriske forandrings- og udviklingsprojekter
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige teorier om og metoder til håndtering af organisatoriske forandrings- og udviklingsprojekter
  • Skal kunne reflektere over teorier og metoders forskellige betydninger for egen praksis
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri om roller, opgaver og dilemmaer i organisatoriske forandrings- og udviklingsprojekter, samt om virksomhedskulturens og værdiers betydning, og kunne relatere empirien til egen organisation og til egne muligheder på en relevant måde
  • Skal kunne vurdere forskellige teorier om og metoder til håndtering af forandrings- og udvik-lingsprojekter i forhold til egen organisation, til den helhed, som organisationen er en del af, og til egne tiltag og udfordringer. Skal kunne vurdere og begrunde egen praksis og interventioner i forhold hertil
  • Skal kunne formidle forskellige teorier om og metoder til håndtering af organisatoriske foran-drings- og udviklingsprojekter samt kunne formidle egen praksis og interventioner i egen orga-nisation og i den helhed, som organisationen er en del af
  • Skal kunne håndtere komplekse problemstillinger og udfordringer i forhold til håndtering af forandrings- og udviklingsprojekter i egen organisatorisk kontekst
  • Skal kunne omsætte viden og færdigheder i forhold til håndtering af organisatoriske forandrings- og udviklingsprojekter inden for rammerne af egne organisatoriske samarbejdsrelationer og professionelle etikker
  • Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til håndtering af forandrings- og udviklingsprojekter
Kursusindhold
Der fokuseres på de konstituerende elementer i organisatoriske forandringsprojekter og de roller, opgaver, dilemmaer og muligheder som de studerende skal kunne håndtere i denne henseende. Med afsæt i en række teoretiske og metodiske tilgange, arbejdes der med at de studerende kan tilpasse og anvende relevante tilgange til forskellige typer af forandringsprojekter i organisationer. Der lægges også vægt på, at de studerende er i stand til at formidle deres anvendelse af teorier og metoder internt i egen organisation og eventuelle eksterne samarbejdspartnere.
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
12. april, 2016