62P31 Procesledelse inden for bygge- og anlægsbrancen
2016/2017
Overordnede kursusmål
Formålet er at give en forståelse for værdiskabelsesprocessen fra
selve designfasen til aflevering af driftsklart bygge- eller
anlægsprojekt inden for den private og offentlige bygge- og
anlægssektor, samt for de procesledelsesmæssige problemstillinger,
der opstår ved sådan en værdiskabelsesproces, hvor det er
interaktion mellem mange forskellige faggrupper og disses
adfærdsmønstre.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden om og forstå byggeriets leverancesystem
- Skal inden for procesledelsesområdet have viden om planlægning,
styring, lederskab og innovation samt kunne anvende korrekt
fagterminologi
- Skal kunne reflektere over teorier og modeller ud fra et
videnskabsteoretisk perspektiv
- Skal kunne anvende byggeriets leverancesystem som en metode og
redskab til indsamling og analyse af information relevant for
processen fra designfasen til driftsklart færdigt projekt
- Skal mestre de færdigheder, der knytter sig til at beskæftige
sig med procesledelse inden for bygge- og anlægssektoren
- Skal kunne vurdere teoretiske og praksisnære
procesledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og
løsninger
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige
procesledelsesmæssige problemstillinger og løsninger til
samarbejdspartnere og brugere på en professionel måde
- Skal kunne håndtere udviklingsorienterede
procesledelsessituationer i arbejdsrelationer
- Skal selvstændigt kunne indgå i tværfagligt og -organisatorisk
projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den
professionelle etik
- Skal kunne udvikle egen praksis i relation til
procesledelsesområdet inden for bygge- og anlægssektoren
Kursusindhold
I undervisningen fokuseres der både på processtyring og -lederskab
og hovedindholdet er:
- Byggeriets leverancesystem
- Samarbejdsformer
- Styringsredskaber
- Fagkulturel kommunikation
- Procesfacilitering
- Innovationsledelse
Litteraturhenvisninger
Se CampusNet
Sidst opdateret
26. april, 2016