62P27 Dynamisk projektledelse

2016/2017

Valgmodul på Diplomuddannelsen i Projektledelse
Kursusinformation
Dynamic Project Management
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Minimum 5 Maksimum: 30
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk
Isa Keller-Andreasen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5118 , iske@dtu.dk

62 DTU Diplom
www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet

Kontakt sekretariatet
Overordnede kursusmål
Gennem koblingen mellem teori og praksis styrkes projektledere til at agere mellem det taktiske og operationelle niveau og skabe resultater i samspillet mellem struktur og improvisation. Formålet er at udvikle projektledernes kompetencer til at kunne analysere, frigive og udnytte potentialerne i en projektgruppe gennem improvisation, kommunikation, kollaboration og koordination.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om rammer og vilkår for projektledelse i en dynamisk, omskiftelig kontekst præget af politiske, strategiske, taktiske og operationelle forandringer
  • Skal have kendskab til teorier om projektledelse og kunne koble dem til det praktiske projektarbejde
  • Skal kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige kommunikative værktøjer, improvisationsmetoder samt projektstyringsværktøjers betydning for et projekts faser og relatere dem til praksis
  • Skal kunne forstå hvorledes mening med projekters strukturer og grænser kan skabes gennem storytelling, improvisation, kommunikation og som et understøttende projektledelsesværktøj
  • Skal kunne formidle forståelsen af forskellige kommunikations- og improvisationsteorier og metoder, der retter sig mod projektledelse, i forhold til projektgruppens samspil med organisationens/​virksomhedens samt til egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer
  • Skal kunne favne fejl som kilde til læring og styring af projekter og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil
  • Skal kunne improvisere i beslutningssituationer
  • Skal kunne formulere, analysere, diskutere, konkludere samt perspektivere relevante problemstillinger inden for feltet og med videnskabsteoretisk afsæt
  • Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejds-partnere både skriftligt og mundtligt på en professionel måde
  • Skal kunne håndtere og agere i usikkerhed og håndtere improviserede beslutningsprocesser
  • Skal kunne facilitere projektet hvor alle har et ansvar for at skabe resultater
  • Skal kunne skabe samarbejde imellem mennesker på en mere uorganiseret og dynamisk måde inden for de fastlagte strukturer
Kursusindhold
- Tværhierarkisk ledelse og strukturelle rammer
- Dynamiske metoder og værktøjer i projektledelse
- Projektsamarbejde – roller og team
- Improvisationsteknikker
- Kommunikationsværktøjer og storytelling
- Personlig fleksibilitet
Sidst opdateret
12. april, 2016