62P27 Dynamisk projektledelse
2016/2017
Valgmodul på Diplomuddannelsen i
Projektledelse
Overordnede kursusmål
Gennem koblingen mellem teori og praksis styrkes projektledere til
at agere mellem det taktiske og operationelle niveau og skabe
resultater i samspillet mellem struktur og improvisation. Formålet
er at udvikle projektledernes kompetencer til at kunne analysere,
frigive og udnytte potentialerne i en projektgruppe gennem
improvisation, kommunikation, kollaboration og koordination.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden om rammer og vilkår for projektledelse i en
dynamisk, omskiftelig kontekst præget af politiske, strategiske,
taktiske og operationelle forandringer
- Skal have kendskab til teorier om projektledelse og kunne koble
dem til det praktiske projektarbejde
- Skal kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige
kommunikative værktøjer, improvisationsmetoder samt
projektstyringsværktøjers betydning for et projekts faser og
relatere dem til praksis
- Skal kunne forstå hvorledes mening med projekters strukturer og
grænser kan skabes gennem storytelling, improvisation,
kommunikation og som et understøttende projektledelsesværktøj
- Skal kunne formidle forståelsen af forskellige kommunikations-
og improvisationsteorier og metoder, der retter sig mod
projektledelse, i forhold til projektgruppens samspil med
organisationens/virksomhedens samt til egne ledelsesmæssige tiltag
og udfordringer
- Skal kunne favne fejl som kilde til læring og styring af
projekter og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold
hertil
- Skal kunne improvisere i beslutningssituationer
- Skal kunne formulere, analysere, diskutere, konkludere samt
perspektivere relevante problemstillinger inden for feltet og med
videnskabsteoretisk afsæt
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger til samarbejds-partnere både skriftligt og mundtligt på
en professionel måde
- Skal kunne håndtere og agere i usikkerhed og håndtere
improviserede beslutningsprocesser
- Skal kunne facilitere projektet hvor alle har et ansvar for at
skabe resultater
- Skal kunne skabe samarbejde imellem mennesker på en mere
uorganiseret og dynamisk måde inden for de fastlagte
strukturer
Kursusindhold
- Tværhierarkisk ledelse og strukturelle rammer
- Dynamiske metoder og værktøjer i projektledelse
- Projektsamarbejde – roller og team
- Improvisationsteknikker
- Kommunikationsværktøjer og storytelling
- Personlig fleksibilitet
Sidst opdateret
12. april, 2016