Overordnede kursusmål
Modulet har som formål at udvikle de studerende til kompetente
innovatører i egen organisation. Via modulet bliver de studerende i
stand til at navigere kompetent i innovationsprocessens forskellige
faser og udvælge og anvende forskellige metoder og værktøjer til
innovation afhængig af behov, målgruppe og kontekst. De studerende
vil ved afslutningen på forløbet være i stand til kvalificeret at
handle reflekteret og systematisk i innovative processer i egen
organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden om forskellen på kreativitet og innovation samt
om forskellige tilgange til innovation og innovative processer
(Viden og forståelse)
- Skal have viden om innovationsprocessens forskellige faser og
deres karakteristika samt om procesledelse af innovative processer
(Viden og forståelse)
- Skal have forståelse for de typiske personlige og
organisatoriske barrierer, der opstår i innovationsprocesser (Viden
og forståelse)
- Skal have viden om de forskelligartede metoder og værktøjer,
der kan drive innovationsprocessen frem mod et ønskværdigt resultat
(Viden og forståelse)
- Skal have viden om og evne til at reflektere over den anvendte
teori i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og
forståelse)
- Skal kunne navigere i innovationsprocessens forskellige faser
(Færdigheder)
- Skal kunne vurdere behovet og muligheden for forskellige typer
af innovation i egen organisation (Færdigheder)
- Skal kunne udvælge, anvende og implementere metoder og
værktøjer, der kan fremme innovationsprocessen i egen organisation
(Færdigheder)
- Skal kunne identificere barrierer for innovation hos
enkeltpersoner og i egen organisation (Færdigheder)
- Skal kunne planlægge og gennemføre en innovativ proces i
samarbejde med andre (Færdigheder)
- Skal kunne håndtere innovationsprocesser i egen
organisation/hverdag (Kompetencer)
- Skal kunne agere systematisk innovativ i egen
organisation/hverdag (Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
- Skal kunne kvalificere organisationens udviklingsprocesser med
udgangspunkt i opnået viden og færdigheder inden for
innovationsområdet (Kompetencer)
- Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Indhold:
- Forståelse af innovation (og forskellen på ideer og innovation)
- Forskellige typer af innovation
- Innovationsprocessen og dens forskellige faser
- Personlige og organisatoriske barrierer for innovation
- Metoder og værktøjer til de kreative faser i innovationsprocessen
- Metoder og værktøjer til de forretningsmæssige faser i
innovationsprocessen
- Innovatørens værktøjskasse
- Procesledelse af innovative processer (facilitering)
Litteraturhenvisninger
Se CampusNet
Sidst opdateret
12. april, 2016