62P25 Innovation - metoder og værktøjer

2016/2017

Diplomuddannelsen i projektledelse, valgmodul
Kursusinformation
Innovation - Methodologies and Tools
Dansk
5
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Se www.cv.diplom.dtu.dk
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
http://www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Modulet har som formål at udvikle de studerende til kompetente innovatører i egen organisation. Via modulet bliver de studerende i stand til at navigere kompetent i innovationsprocessens forskellige faser og udvælge og anvende forskellige metoder og værktøjer til innovation afhængig af behov, målgruppe og kontekst. De studerende vil ved afslutningen på forløbet være i stand til kvalificeret at handle reflekteret og systematisk i innovative processer i egen organisation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellen på kreativitet og innovation samt om forskellige tilgange til innovation og innovative processer (Viden og forståelse)
  • Skal have viden om innovationsprocessens forskellige faser og deres karakteristika samt om procesledelse af innovative processer (Viden og forståelse)
  • Skal have forståelse for de typiske personlige og organisatoriske barrierer, der opstår i innovationsprocesser (Viden og forståelse)
  • Skal have viden om de forskelligartede metoder og værktøjer, der kan drive innovationsprocessen frem mod et ønskværdigt resultat (Viden og forståelse)
  • Skal have viden om og evne til at reflektere over den anvendte teori i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
  • Skal kunne navigere i innovationsprocessens forskellige faser (Færdigheder)
  • Skal kunne vurdere behovet og muligheden for forskellige typer af innovation i egen organisation (Færdigheder)
  • Skal kunne udvælge, anvende og implementere metoder og værktøjer, der kan fremme innovationsprocessen i egen organisation (Færdigheder)
  • Skal kunne identificere barrierer for innovation hos enkeltpersoner og i egen organisation (Færdigheder)
  • Skal kunne planlægge og gennemføre en innovativ proces i samarbejde med andre (Færdigheder)
  • Skal kunne håndtere innovationsprocesser i egen organisation/hverdag (Kompetencer)
  • Skal kunne agere systematisk innovativ i egen organisation/hverdag (Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
- Skal kunne kvalificere organisationens udviklingsprocesser med udgangspunkt i opnået viden og færdigheder inden for innovationsområdet (Kompetencer)
- Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis (Kompetencer)

Indhold:
- Forståelse af innovation (og forskellen på ideer og innovation)
- Forskellige typer af innovation
- Innovationsprocessen og dens forskellige faser
- Personlige og organisatoriske barrierer for innovation
- Metoder og værktøjer til de kreative faser i innovationsprocessen
- Metoder og værktøjer til de forretningsmæssige faser i innovationsprocessen
- Innovatørens værktøjskasse
- Procesledelse af innovative processer (facilitering)
Litteraturhenvisninger
Se CampusNet
Sidst opdateret
12. april, 2016