62P05 Projektledelse - metoder og værktøjer

2016/2017

Obligatorisk model - Diplomuddannelse i Projektledelse
Kursusinformation
Project Management - Methodologies and Tools
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på Diplomuddannelsen i Projektledelse forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
Se www.cv.diplom.dtu.dk
På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Overordnede kursusmål
Formålet er at give en samlet opkvalificering og professionalisering af deltagernes projektlederfærdigheder, således at projektlederen kan skabe de ønskede resultater for projekter. At give de studerende overblik over metoder og systematiske arbejdsformer ved projektarbejde samt give det teoretiske grundlag for at arbejde effektivt som projektleder og –deltager. Modulet skal udvikle de studerendes evne til at anvende projektarbejdsformen og kunne håndtere relevante værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring og dokumentation af projekter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om projektledelsens anvendte teori, metode og praksis samt kunne anvende korrekt fagterminologi (Viden og forståelse)
  • Skal inden for projektledelsesfeltet have viden om og kunne reflektere over relevante teorier og metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og forståelse)
  • Skal have forståelse for samt kunne reflektere over anvendelsen af de præsenterede værktøjer i praksis (Viden og forståelse)
  • Skal kunne anvende projektledelsesmetoder og –værktøjer til indsamling og analyse af information, og vil mestre de færdigheder, der knytter sig til at beskæftige sig med projektledelse (Færdigheder)
  • Skal kunne vurdere teoretiske og praksisnære projektledelsesproblemstillinger og begrunde de valgte handlinger og løsninger (Færdigheder)
  • Skal kunne formidle praksisnære og faglige projektledelsesproblemstillinger og løsninger til samarbejds-partnere og ledelsen både skriftligt og mundtligt på en professionel måde. (Færdigheder)
  • Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af projekter (Færdigheder)
  • Skal kunne begrunde valg og fravalg af relevante teorier, metoder og værktøjer inden for projektledelse (Færdigheder)
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede projektledelsessituationer i arbejdsrelationer
• Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt projektsamarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af den professionelle etik
• Skal kunne udvikle egen praksis i relation til projektledelsesområdet
• Skal kunne bringe fagets færdigheder i anvendelse i egen organisation
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne diskutere projektets uforudsigelige og komplekse sammenhæng og drage konsekvenser af dette

Indhold:
Hovedindholdet er:
• Projektorganisering
• Projektledelse som tværfaglig arbejdsform
• Projekttyper og –modeller
• Projektetablering, -planlægning, -estimering, -styring, -evaluering og –opfølgning
• Projektøkonomi og interessentanalyser
• Projektevalueringsformer og -metoder
Litteraturhenvisninger
Oplyses på CampusNet
Sidst opdateret
12. april, 2016