62P02 Kommunikation og teamrelationer

2016/2017

Kursusinformation
Communication and Team Relations
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Campus Ballerup
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

62 DTU Diplom
På instituttet
Ca. 4 uger før kursusstart
Kontakt sekretariatet
Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder med projektets interessenter, således at interessenterne bliver medspillere i forhold til projektet.
Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at forstå, hvad der sker i samarbejdet og kommunikationen internt i projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter, og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og interessenter (Viden og forståelse)
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og reflektere over teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde (Viden og forståelse)
  • Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt fagterminologi (Viden og forståelse)
  • Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen for samarbejde (Viden og forståelse)
  • Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af kommunikationen og teamarbejdet (Færdigheder)
  • Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier, metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst (Færdigheder)
  • Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både skriftligt og mundtligt – på en professionel måde (Færdigheder)
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og projektle-der/​projektdeltagere i forhold til interne og eksterne interessenter (Færdigheder)
  • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis som projektleder i forhold til ovenstående. (Færdigheder)
  • Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et effektivt team (Kompetencer)
  • Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe engagement og motivation blandt projektets deltagere og samarbejdspartnere (Kompetencer)
  • Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og de indbyrdes relationer, herunder konflikthåndtering (Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer
• De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til et givent projekt
• Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i relation til kommunikation og samarbejde
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde til egen praksis

Indhold:
• Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og udviklingsmuligheder i relation til projektlederrollen
• Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge- og lyttetekniker
• Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og effektivitet i projektgruppen
• Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning
• Motivation
• Konflikthåndtering og assertion
• Effektiv mødeledelse
• Forandringskommunikation
Litteraturhenvisninger
Se CampusNet
Sidst opdateret
11. april, 2016