Overordnede kursusmål
Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af
deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få
samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i
projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal
ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder
med projektets interessenter, således at interessenterne bliver
medspillere i forhold til projektet.
Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af
værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og
udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som
projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som
et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at
forstå, hvad der sker i samarbejdet og kommunikationen internt i
projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter,
og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan
blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette
samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og
interessenter (Viden og forståelse)
- Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og reflektere over teorier og metoder inden for
kommunikation og samarbejde (Viden og forståelse)
- Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for
kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne
reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt
fagterminologi (Viden og forståelse)
- Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen
for samarbejde (Viden og forståelse)
- Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse,
strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af
kommunikationen og teamarbejdet (Færdigheder)
- Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier,
metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af
kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst
(Færdigheder)
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både
skriftligt og mundtligt – på en professionel måde
(Færdigheder)
- Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i
forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem
projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og
projektle-der/projektdeltagere i forhold til interne og eksterne
interessenter (Færdigheder)
- Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis
som projektleder i forhold til ovenstående. (Færdigheder)
- Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et
effektivt team (Kompetencer)
- Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og
aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe
engagement og motivation blandt projektets deltagere og
samarbejdspartnere (Kompetencer)
- Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og
de indbyrdes relationer, herunder konflikthåndtering
(Kompetencer)
Kursusindhold
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer
• De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så
interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til
et givent projekt
• Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i
forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i
relation til kommunikation og samarbejde
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for
kommunikation og samarbejde til egen praksis
Indhold:
• Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og
udviklingsmuligheder i relation til projektlederrollen
• Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge-
og lyttetekniker
• Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og
effektivitet i projektgruppen
• Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning
• Motivation
• Konflikthåndtering og assertion
• Effektiv mødeledelse
• Forandringskommunikation
Litteraturhenvisninger
Se CampusNet
Sidst opdateret
11. april, 2016