62B24 Lean ledelse
2016/2017
Overordnede kursusmål
Formål:
Formålet er at give en samlet opkvalificering og
professionalisering af den studerendes færdigheder som Leanleder,
således at den studerende kan lede initiativer i både private og
offentlige virksomheder ud fra Lean-principper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Skal have indsigt i Lean-kultur, ledelsesprincipper,
Leanlederens personlige vaner og forandringsledelse i relation til
en Lean-transformation. (Viden og forståelse)
- Skal have forståelse for traditionel vestlig ledelse kontra
Lean-ledelse, samt at kunne tage dialogen med ledelsen om hvad der
skal til for at initiere, implementere og fastholde virksomhedens
Lean-initiativ. (Viden og forståelse)
- Skal kunne vejlede virksomhedsledelsen i Lean-værdier,
organisation og ledelse. (Viden og forståelse)
- Skal kunne analysere og reflektere over Lean-ledelse ud fra et
videnskabsteoretisk perspektiv. (Viden og forståelse)
- Skal kunne vejlede i etablering af virksomhedens
Lean-ledelsessystem (Færdigheder)
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige
Lean-problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og
brugere både skriftligt og mundtligt på en professionel måde
(Færdigheder)
- Skal kunne lede komplekse og udviklingsorienterede
Lean-projektinitiativer (Kompetencer)
- Skal kunne udvikle egen praksis i relation til
projektledelsesområdet (Kompetencer)
- Skal selvstændigt kunne forestå den praktiske proces- og
projektledelse af et Lean-initiativ (Kompetencer)
Kursusindhold
• Leanvirksomhedens mentale modeller – Servant Leadership Model
• Leanlederens coachende adfærd
• Leanlederens personlige effekt og gode vaner
• Leanlederens opgaver
• Lean Kultur
• 14 Lean ledelsesprincipper
• ”The Toyota Way”
• Forandringsledelse
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.ihk.dk
Sidst opdateret
11. april, 2016