Overordnede kursusmål
Med udgangspunkt i virksomhedens strategiske position skal den
studerende kunne indgå i det ledelsesmæssige arbejde omkring
virksomhedens strategiske markedsføring. Herunder skal den
studerende kunne udarbejde velbegrundede strategi- og
markedsføringsplaner, baseret på systematisk analyse af
virksomhedens interne og eksterne forhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Viden og forståelse: Skal kunne forstå markedsfunktionens rolle
i virksomheden og kunne relatere denne til virksomhedens øvrige
funktioner
- Viden og forståelse: Skal kunne forstå sammenhængen mellem
virksomhedens omverden og virksomhedens markedsføringsmæssige
tiltag samt vigtigheden af virksomhedens relationer til kunder og
eksterne interessenter
- Viden og forståelse: Skal have kendskab til aktuelle
udviklingstendenser inden for markedsføring
- Viden og forståelse: Skal have indgående kendskab til metoder
og teorier for strategiarbejde som grundlag for arbejdet med den
strategiske ledelse og dertil hørende beslutningsproces
- Viden og forståelse: Skal have viden om marketingteorier og
–metoder samt deres videnskabsteoretiske afsæt og skal kunne
reflektere over deres anvendelse i praksis
- Færdigheder: Skal kunne gennemføre en situationsanalyse af
virksomhedens interne og eksterne forhold
- Færdigheder: Skal kunne vurdere virksomhedens situation og på
den baggrund fastlægge mål og strategier
- Færdigheder: Skal kunne vurdere virksomhedens informationsbehov
i forhold til den strategiske markedsføringsproces og efterfølgende
kunne indhente nødvendige data
- Færdigheder: Skal kunne gennemføre en branche- og
konkurrentanalyse for et givent marked
- Færdigheder: Skal kunne gennemføre en segmenteringsproces og
udvælge målmarkeder
- Færdigheder: Skal kunne differentiere og positionere
virksomhedens produkter og ydelser i forhold til konkurrerende
virksomheder
- Færdigheder: Skal kunne arbejde med virksomhedens
handlingsparametre
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder
• Skal kunne udarbejde en markedsføringsplan
Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse ledelsesmæssige problemstillinger
omkring virksomhedens markedsføring
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder i Strategisk Marketing i
forhold til egen praksis
• Skal kunne vurdere interne og eksterne forhold som baggrund for
fastlæggelse af mål og valg af markedsføringsstrategi og sikre
sammenhæng til virksomhedens overordnede strategi
• Skal kunne identificere behov for udvikling af virksomhedens
markedsføringsstrategi
Indhold:
• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag
• Virksomhedens orientering mod markedet
• Strategisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Målsætning og strategi (generisk strategi, vækststrategi,
markedsføringsstrategi)
• Virksomhedens informationsbehov – markedsanalyse
• Købsadfærd på Business-to-Business markedet
• Konkurrencesituationen: branche- og konkurrentanalyse
• Segmentering og målgruppevalg
• Differentiering og positionering
• Markedsorienteret produktudvikling, produktpolitik og branding
• Relationsmarkedsføring og relationsledelse
• Parameterteori – herunder markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.ihk.dk
Sidst opdateret
11. april, 2016