62B03 Strategisk marketing

2016/2017

Obligatorisk modul, EBA - Diplomuddannelsen Ingeniørernes Lederuddannelse
Kursusinformation
Strategic Marketing
Dansk
10
Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
Undervisning foregår i aftentimerne over et semester på 14 uger. Opstart ultimo januar og ultimo august.
Se http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Diplomuddannelser/​Diplomuddannelsen-Ingenioerernes-Lederuddannelse
Campus Ballerup
Undervisning én aften om ugen i 14 uger.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Eksamensform: Mundtlig prøve kombineret med skriftlig projektopgave. Eksamen kan gennemføres individuelt eller i en gruppe på 2 eller 3 studerende. Bedømmelse: Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Dato for aflevering og eksamen: Oplyses på CampusNet.
7-trins skala , ekstern censur
Optagelse på diplomuddannelserne forudsætter: - At ansøger har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse min. på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse. - At ansøger har mindst to års erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Pernille Rydén , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5238 , pryd@dtu.dk

62 DTU Diplom
http://www.cv.diplom.dtu.dk/Diplom...Lederuddannelse
På instituttet
ca. 3 uger før kursusstart
Tilmelding via http:/​/​www.cv.diplom.dtu.dk/​Diplomuddannelser/​Diplomuddannelsen-Ingenioerernes-Lederuddannelse
Overordnede kursusmål
Med udgangspunkt i virksomhedens strategiske position skal den studerende kunne indgå i det ledelsesmæssige arbejde omkring virksomhedens strategiske markedsføring. Herunder skal den studerende kunne udarbejde velbegrundede strategi- og markedsføringsplaner, baseret på systematisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Viden og forståelse: Skal kunne forstå markedsfunktionens rolle i virksomheden og kunne relatere denne til virksomhedens øvrige funktioner
  • Viden og forståelse: Skal kunne forstå sammenhængen mellem virksomhedens omverden og virksomhedens markedsføringsmæssige tiltag samt vigtigheden af virksomhedens relationer til kunder og eksterne interessenter
  • Viden og forståelse: Skal have kendskab til aktuelle udviklingstendenser inden for markedsføring
  • Viden og forståelse: Skal have indgående kendskab til metoder og teorier for strategiarbejde som grundlag for arbejdet med den strategiske ledelse og dertil hørende beslutningsproces
  • Viden og forståelse: Skal have viden om marketingteorier og –metoder samt deres videnskabsteoretiske afsæt og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis
  • Færdigheder: Skal kunne gennemføre en situationsanalyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
  • Færdigheder: Skal kunne vurdere virksomhedens situation og på den baggrund fastlægge mål og strategier
  • Færdigheder: Skal kunne vurdere virksomhedens informationsbehov i forhold til den strategiske markedsføringsproces og efterfølgende kunne indhente nødvendige data
  • Færdigheder: Skal kunne gennemføre en branche- og konkurrentanalyse for et givent marked
  • Færdigheder: Skal kunne gennemføre en segmenteringsproces og udvælge målmarkeder
  • Færdigheder: Skal kunne differentiere og positionere virksomhedens produkter og ydelser i forhold til konkurrerende virksomheder
  • Færdigheder: Skal kunne arbejde med virksomhedens handlingsparametre
Kursusindhold
Læringsmål: (fortsat)
Færdigheder
• Skal kunne udarbejde en markedsføringsplan

Kompetencer
• Skal kunne håndtere komplekse ledelsesmæssige problemstillinger omkring virksomhedens markedsføring
• Skal kunne omsætte viden og færdigheder i Strategisk Marketing i forhold til egen praksis
• Skal kunne vurdere interne og eksterne forhold som baggrund for fastlæggelse af mål og valg af markedsføringsstrategi og sikre sammenhæng til virksomhedens overordnede strategi
• Skal kunne identificere behov for udvikling af virksomhedens markedsføringsstrategi


Indhold:
• Virksomhedens vision, mission og idégrundlag
• Virksomhedens orientering mod markedet
• Strategisk analyse af virksomhedens interne og eksterne forhold
• Målsætning og strategi (generisk strategi, vækststrategi, markedsføringsstrategi)
• Virksomhedens informationsbehov – markedsanalyse
• Købsadfærd på Business-to-Business markedet
• Konkurrencesituationen: branche- og konkurrentanalyse
• Segmentering og målgruppevalg
• Differentiering og positionering
• Markedsorienteret produktudvikling, produktpolitik og branding
• Relationsmarkedsføring og relationsledelse
• Parameterteori – herunder markedskommunikation
Litteraturhenvisninger
Se www.cv.ihk.dk
Sidst opdateret
11. april, 2016