Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give de studerende en faglig introduktion
og forståelse for anvendt multivariabel regulering, tidskontinuert
og diskret tilstandsregulering af dynamiske systemer herunder
maskinanlæg. State space control
Introduktion til anvendt Fuzzy regulering på multivariable
maskinkonstruktioner
Have forståelse for og kunne anvende og programmere en Arduino
mikroprocessor til anvendt regulering inden for maskinanlæg:
elevator, transportbånd, 3D-gimbal, 3D-brinter mindre autonome
droner
Kunne analysere, designe og implementere et reguleringssystem til
et eget defineret autonomt proces- og maskinanlæg
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Få forståelse for multivariabel control ved anvendelse af
Matlab + Simulink.
- Kunne anvende state space control teknik med tilstandsligninger
og matricer
- Introduktion til teorier og metoder til at designe regulatorer
til dynamiske systemer vha. Ackermann's formel på SISO-systemer
samt "pole placement"-teknik
- Mikroprocessorteknik med Arduino og højniveau arduinosoftware
Samplede systemer, samplingsfrekvens, nedfoldning og aliasing.
Analog til digital konvertering ADC og DAC samt
konverteringsopløsning LSB.
- Have forståelse for og kunne anvende Fuzzy Logik Control som
metode for multivariabel kontrol anvendt på mikrocomputer
- Kunne anvende designe og implementere diskrete støjfiltre og
diskrete PID-regulator algoritmer til en industricomputer PLC og
Arduino mikroprocessor
- Hands-on praktisk laboratoriearbejde med reguleringsystemer og
procesmodeller og stepmotorer på lab.
- Kunne anvende mikrocomputer teknik og software på eget
defineret autonomt proces- og maskinanlæg
Kursusindhold
Matlab + Simulink
State space control på maskinanlæg
Fuzzy regulering på maskinanlæg
Tilstandsligninger an dynamiske maskinanlæg
Arduino mikroprocessor til regulering af maskinanlæg
Litteraturhenvisninger
Oplyses ved semesterstart
Noter fra CampusNet
Bemærkninger
Litteratur, noter, opgaver samt anvendt PowerPoint Slide oplyses
ved kursusstart
Sidst opdateret
05. januar, 2017