62586 3D-brilleteknologi og mobile enheder m./ projekt

2016/2017

Informatik(100)
Elektronik: Valgfag
IT, Ballerup: Valgfag
IT, Lyngby: Valgfag
Softwareteknologi: Valgfag
IT og Økonomi: Valgfag
IT-elektronik: Valgfag
Kursusinformation
3D-glass technology and mobile development w./ project
Dansk
10
Diplomingeniør
E2A (man 13-17)
F1A (man 8-12)
Vejledning aftales løbende med vejlederne
Campus Ballerup
Tidspunkt og sted kan aftales ændret, hvis de studerende og vejleder vil mødes på et andet tidspunkt
Klasseundervisning, litteraturstudium, øvelser og et større praktisk projektarbejde.
Der aftales vejledning udover undervisningstiden.
Fremlæggelse af et selvstændigt arbejde.
Ønsker du ikke at lave et større projektarbejde kan du tilmelde dig 62585 på 5 ECTS.
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
De 4 første semestre på en af IT-retningerne skal være bestået
Minimum 5 Maksimum: 20
Jacob Nordfalk , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , jacno@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Tilgængeligheden og kvaliteten af 3D-brilleteknologi ved brug af mobile enheder er kraftigt voksende.
Dermed åbnes en række nye muligheder, især inden for visualisering i byggeindustrien og relaterede industrier, men også i undervisnings- og underholdningsindustrien generelt.

I kurset vil du arbejde med at udvikle forskellige anvendelser af visualisering med 3D-brilleteknologi og mobile enheder (VR - Virtual Reality).

Om muligt vil eksterne firmaer bidrage med problemstillinger og/eller være medvejledere
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende et lavniveau-API såsom OpenGL til 3D-visualisering og programudvikling
  • Anvende en spilmotor til prototyping og programudvikling
  • Anvende et 3D-modelleringsværktøj
  • Kan visualisere data i 3D-briller
  • Kan realisere en applikation til 3D-brilleteknologi og mobile enheder
  • Kan redegøre for forskellige 3D-teknologier og -motorer
  • Kan på egen hånd undersøge og vurdere tilgængelige 3D-teknologier og -motorer i forhold til en konkret anvendelse
  • Mundtligt formidle resultaterne
Kursusindhold
Programmering af 3D-grafik på maskinnært niveau med OpenGL.
Transformationer og projektioner.
Vertex- og pixelshadere.
3D spilmotorer, såsom Unreal Engine.
3D-modellering og modelleringsværktøjer, såsom Blender.
Optik og programmatisk korrektion af optisk dispersion i 3D-briller.
Aspekter for mobile enheder i en 3D-brille, såsom strømforbrug, netværkskommunikation, stedbestemmelse, orientering og sensorer.
Interaktionsformer og brugergrænseflader i 3D-briller, anvendelse af sensorer og eksterne kontroller.
Sidst opdateret
28. november, 2016