Overordnede kursusmål
Tilgængeligheden og kvaliteten af 3D-brilleteknologi ved brug af
mobile enheder er kraftigt voksende.
Dermed åbnes en række nye muligheder, især inden for visualisering
i byggeindustrien og relaterede industrier, men også i
undervisnings- og underholdningsindustrien generelt.
I kurset vil du arbejde med at udvikle forskellige anvendelser af
visualisering med 3D-brilleteknologi og mobile enheder (VR -
Virtual Reality).
Om muligt vil eksterne firmaer bidrage med problemstillinger
og/eller være medvejledere
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende et lavniveau-API såsom OpenGL til 3D-visualisering og
programudvikling
- Anvende en spilmotor til prototyping og programudvikling
- Anvende et 3D-modelleringsværktøj
- Kan visualisere data i 3D-briller
- Kan realisere en applikation til 3D-brilleteknologi og mobile
enheder
- Kan redegøre for forskellige 3D-teknologier og -motorer
- Kan på egen hånd undersøge og vurdere tilgængelige
3D-teknologier og -motorer i forhold til en konkret anvendelse
- Mundtligt formidle resultaterne
Kursusindhold
Programmering af 3D-grafik på maskinnært niveau med OpenGL.
Transformationer og projektioner.
Vertex- og pixelshadere.
3D spilmotorer, såsom Unreal Engine.
3D-modellering og modelleringsværktøjer, såsom Blender.
Optik og programmatisk korrektion af optisk dispersion i
3D-briller.
Aspekter for mobile enheder i en 3D-brille, såsom strømforbrug,
netværkskommunikation, stedbestemmelse, orientering og sensorer.
Interaktionsformer og brugergrænseflader i 3D-briller, anvendelse
af sensorer og eksterne kontroller.
Sidst opdateret
05. januar, 2017