62579 Skak programmering
2016/2017
Informatik(100)
IT, Ballerup: valgfag
IT og Økonomi: valgfag
Softwareteknologi: valgfag
Overordnede kursusmål
Kursets overordnede mål er at lade den studerende arbejde med
komplicerede komplekse algoritmer, der presser computerens ydeevne
til det yderste. Af samme grund har de fleste pionerer inden for
Kunstig intelligens: John von Neuman, Allan Turing, Herbert Simon,
Allen Newell , Ken Thompson, Ivan Bratko udviklet skakprogrammer
for at teste maskiner og algoritmer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- At designe og implementere et skakprogram
- Implementere komplekse algoritmer
- Anvende heuristikker til at optimere komplekse algoritmer
- Arbejde med programmer, der der har begrænset svartid
- Arbejde med programmer, der har stort memory behov
- At lave skriftlig dokkumentation
- At debatere ovenstående problemstillinger
- At arbejde med projekter
Kursusindhold
Design og implementering af et skakprogram.
Det forudsættes at deltagerne har fulgt kurset 62526: Artificial
Intelligence in computergames, eller har tilsvarende
forudsætninger.
Bemærkninger
Evaluering efter 7-skalaen
Sidst opdateret
01. november, 2016