62570 Intelligente biler og mobile applikationer

2016/2017

Informatik(100)
Elektronik: Valgfag
IT, Ballerup: Valgfag
Elektro: Valgfag
IT-elektronik: Valgfag
IT og Økonomi: Valgfag
Eksport og Teknologi: Valgfag
Proces og Innovation: Valgfag
Maskinteknik: Valgfag
Trafik og Transport: Valgfag
Kursusinformation
Intelligent Cars and Mobile Applications
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
E5B (ons 13-17)
F3B (fre 13-17)
Vejledning aftales løbende med vejlederne
Der dannes team af studerende på 4 til 6 dækkende studerende 2-3 faglige uddannelser og der lægges vægt på at man selv i teamet kan arbejde med problemstillingerne fra analyse til design, implementation og test.
Campus Ballerup
Tidspunkt og sted for vejledningen kan aftales ændret, hvis teamet og vejleder vil mødes på andet tidspunkt
Projektarbejde og løbende projektvejledning
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af øvelser
Der føres en logbog/portfolie gennem semesteret, som danner udgangspunkt for en rapport over forløbet og denne afleveres og danner, sammen med gruppe-fremlæggelse af problemstilling med løsning, relevans og resultat, udgangspunkt for en gruppe eksamination
5 minutters presentation per gruppemedlem og eksamination af gruppen med ca. 5 minutter per studerende
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
De 4 første semestre skal være bestået. Kursusdeltageren forventes at bidrage indenfor en eller flere af disse fagligheder: innovation, markedsføring, mekanik, elektronik og mobil applikationsudvikling og programmering. Software teknologi studerende skal min. i parallel følge mobile applications udviklings-kurset
Minimum 2 Maksimum: 20
Ole Schultz , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5182 , osch@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
I kurset vil du lære at udvikle og analysere teknologier til intelligente køretøjer. Kurset er tværfagligt for grupper på tværs af uddannelserne: IT, software teknologi, elektro, it-electronik, mekanik, eksport, process og innovation. Du vil arbejde med problemstillinger og prototyper til visualisering af data fra bilen/​køretøjets data-bus (Can-bus), som f.eks. i el-bilen batteri tilstand, strøm/​effektforbrug, benzinforbrug, hastighed, acceleration, når man kører, etc. Problemstillinger som trafiksikkerhed og assisted driving kan være relevante at inddrage. Data gemt ”i skyen”. Nye markeds potentialer for mobile applikationer. Design af et nyt instrument panel f.eks. vha. tablets inkl. montageforhold kan også indgå. Om muligt vil eksterne firmaer bidrage med problemstillinger og/eller være medvejledere
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kan arbejde sammen tværdisciplinært og opnå indsigt i andre fagområder
  • Kan anvende innovationsprocesser i arbejdet med løsning af problemet
  • En eller flere fra gruppen kan realisere en mobil application indenfor Android, IOS eller html 5 og Node.js til visualisering af data fra can-bussen fra f.eks. en el-bil og/eller få data lagret på en passende back-end
  • Kan anvende viden om can-bussen
  • Kan inddrage brugere og relevante virksomheder.
  • Kan anvende sin individuelle kernefaglighed til løsning af den samlede problemstilling
  • Kan dele viden på tværs af faglighederne
  • Kan dokumentere sit arbejde i en rapport
  • Mundligt kan præsentere resultaterne
Kursusindhold
Innovationsprocesser,Design af brugerflader og tilhørende mekanik, Mobile Application udvikling, Usability, brugerinddragelse, protokoller for kommunikation af data fra Can-bus til mobil device og ”til skyen” eller tilsvarende, programmering af embedded systemer og digital elektronik
Bemærkninger
relation til 62075, 62042, 62555, 62522, 62563
IT/software teknologi studerende forventes at kunne programmere en applikation og andre fagligehder bidrager med interfaces;can-bus markedesundersøgelser og usability

Den enkelte studerende skal bruge og udvikle sine kerne fagligheder vha. kruset
Sidst opdateret
28. oktober, 2016