62550 Brugerinteraktion og udvikling på mobile enheder

2016/2017

Informatik(100)
Software: 3. semester
IT og Økonomi: 3. semester
Kursusinformation
User experience and mobile application development
Dansk
10
Diplomingeniør
E1A (man 8-12) og Januar
Campus Ballerup
Forelæsninger kombineret med praktiske øvelser og projektarbejde.
(Nogle forelæsninger vil være på engelsk.)
13-uger + 3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Samlet karakter gives på basis af en helhedsvurdering af øvelser og projektrapport.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
0231302314 / 02312 , Kendskab til objektorienteret programmering. Kendskab til agil softwareudvikling og UML modellering.
Ian Bridgwood , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5144 , iabr@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at gøre de studerende i stand til at identificere brugerbehov, modellere interaktion, konceptualisere og validere prototype brugerflader i en lean, datadrevet agil og iterativ designproces og efterfølgende implementere designet på en mobil enhed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere behov i forhold til et markedssegment
  • Modellere interaktion baseret på konceptuelle design metaforer
  • Anvende prototype værktøjer til agil udvikling af brugerflader
  • Optimere brugerflader baseret på interaktionsdesignmønstre og aspekter af kognitionspsykologi
  • Validere prototype designs baseret på kvantitative feedback loops
  • Designprincipper i moderne touchbaserede brugergrænseflader
  • Designe og implementere brugergrænseflade til en mobil applikation der overholder interaktionprincipperne på den pågældende platform
  • Introducere moderne værktøjer til at designe og implementere apps
  • Definere minimumskrav til et produkt
  • Designe og implementere et MVP minimum viable product baseret på iterativ UX prototypeudvikling
Kursusindhold
Kurset fokuserer på lean udvkling af agil prototype brugerflader til touch screen devices som smartphones og tablets, udfra generiske designmønstre samt aspekter af kognitionspsykologi.

- Usability principper
- Mobile design mønstre
- Lean UX
- UI design
- Iterativ prototypeudvikling
- Minimum viable product

Android:
- Aktiviteter og intents
- Design af brugergrænseflader
- Arkitektur i en mobil applikation
- Netværkskommunikation og flertrådet programmering
- Brug af Mobile Backends as a Service (MBaaS)

I 3-ugersperioden arbejdes der med et konkret udviklingsprojekt.
Sidst opdateret
28. oktober, 2016