62387 Klimatilpasning og spildevand

2016/2017

Byggeri og Infrastruktur (100)
Byggeri og Infrastruktur : valgfag

Kurset udbydes på engelsk såfremt der deltager Exchange studerende
Kursusinformation
Climate adaption for Run off Water, Waste Water
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
E4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Campus Ballerup
Gennemgang og øvelsesopgaver
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium
Eksterne oplægsholdere, ekskursioner
Kursusarbejder og -projekter, der løses i grupper på 2-4 studerende.
Underviserne bidrager til gruppedannelse der integrerer udenlandske og danske studerende.
13-uger
Aftales med underviser, Der udarbejdes tidsplan for mundtlig eksamen
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
BKLS-T2-U1
Den studerende skal have bestået 1. - 4. semesters kurser. For studerende på studieplan S 2014 anbefales den studerende at have kursuspakken 'Miljø og Infrastruktur'
Solbritt Christiansen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5324 , solb@dtu.dk
Steen O Pedersen , SOPE@dtu.dk
Ole Ambrosius , olea@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Den studerende erhverver sig viden om og forståelse af afløbssystemer tilpasset de ændrede klimatiske forhold.
Den studerende erhverver sig færdigheder i planlægning, projektering og udførelse af afløbssystemer, på terræn og under terræn
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • På baggrund af kendskab til ændrede klimatiske forhold, planlægge, projektere og udføre klimatilpassede afløbssystemer og redegøre herfor.
  • Designe og vurdere LAR, Lokal Anvendelse af Regnvand inklusive nedsivningsanlæg
  • Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital afløbsmodel
  • Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital model for oversvømmelse
  • Redegøre for strategier for ledningsrenovering og gennemførelse heraf
  • Redegøre for bygværkers indretning og funktionalitet
  • Redegøre for projektets overordnede implementering og drift
  • Reflektere over og begrunde valg af løsninger
  • Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på interaktion med udenlandske studerende.
Kursusindhold
Oversigt over kursets emner
- Klimatilpasningsplaner
- Overfladeafvanding, strategier og metoder, på terræn og under terræn
- LAR, Lokal afledning af regnvand
- Afstrømning og modeller herfor, overløb og konsekvenser for recipienter
- Digital afløbsmodel, opbygning, kørsel og vurdering af resultater
- Digital model for oversvømmelse
- Bassiner og overløbsbygværker
- Ledningsrenovering, metoder og kriterier for valg
- Planlægning og projektering af ledningsrenovering
Litteraturhenvisninger
Afløbsteknik, Polyteknisk forlag, seneste udgave
Spildevandskomiteens skrifter, IDAs hjemmeside ida.dk
Manual for brug af afløbssimuleringsprogrammer/​oversvømmelsesprogrammer
Urban Drainage, 3rd edition, David Butler and John W Davies
Sewer Rehabilitation Manual
Urban Climate Change, Guidelines, http:/​/​www.scribd.com/​collections/​3481380/​Climate-Change-Guidelines
A knowledge base of existing techniques and technologies for sanitation system adaption, http:/​/​www.prepared-fp7.eu/​prepared-publications
Bemærkninger
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund, samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.

Tilvalgskurset tager E 2016 udgangspunkt i faglige forudsætninger for studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2008’. For studerende fra ny studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2014’ vil der være faglige overlap. De faglige overlap kompenseres ved at opgaver og kursusarbejder udvikles med videreudviklende og supplerende spørgsmål.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016