Overordnede kursusmål
Den studerende erhverver sig viden om og forståelse af
afløbssystemer tilpasset de ændrede klimatiske forhold.
Den studerende erhverver sig færdigheder i planlægning,
projektering og udførelse af afløbssystemer, på terræn og under
terræn
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- På baggrund af kendskab til ændrede klimatiske forhold,
planlægge, projektere og udføre klimatilpassede afløbssystemer og
redegøre herfor.
- Designe og vurdere LAR, Lokal Anvendelse af Regnvand inklusive
nedsivningsanlæg
- Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital
afløbsmodel
- Opbygge, køre og redegøre for en mindre digital model for
oversvømmelse
- Redegøre for strategier for ledningsrenovering og gennemførelse
heraf
- Redegøre for bygværkers indretning og funktionalitet
- Redegøre for projektets overordnede implementering og
drift
- Reflektere over og begrunde valg af løsninger
- Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende.
Kursusindhold
Oversigt over kursets emner
- Klimatilpasningsplaner
- Overfladeafvanding, strategier og metoder, på terræn og under
terræn
- LAR, Lokal afledning af regnvand
- Afstrømning og modeller herfor, overløb og konsekvenser for
recipienter
- Digital afløbsmodel, opbygning, kørsel og vurdering af resultater
- Digital model for oversvømmelse
- Bassiner og overløbsbygværker
- Ledningsrenovering, metoder og kriterier for valg
- Planlægning og projektering af ledningsrenovering
Litteraturhenvisninger
Afløbsteknik, Polyteknisk forlag, seneste udgave
Spildevandskomiteens skrifter, IDAs hjemmeside ida.dk
Manual for brug af
afløbssimuleringsprogrammer/oversvømmelsesprogrammer
Urban Drainage, 3rd edition, David Butler and John W Davies
Sewer Rehabilitation Manual
Urban Climate Change, Guidelines,
http://www.scribd.com/collections/3481380/Climate-Change-Guidelines
A knowledge base of existing techniques and technologies for
sanitation system adaption,
http://www.prepared-fp7.eu/prepared-publicationsBemærkninger
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og
en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Tilvalgskurset tager E 2016 udgangspunkt i faglige forudsætninger
for studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2008’. For studerende fra
ny studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2014’ vil der være faglige
overlap. De faglige overlap kompenseres ved at opgaver og
kursusarbejder udvikles med videreudviklende og supplerende
spørgsmål.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016