Overordnede kursusmål
1. Byggegruber
Den studerende skal erhverve tilstrækkelig viden om byggegruber
således, at han/hun kan planlægge, projektere og dimensionere
normalt forekommende byggegruber med hovedvægten på byggegruber
under grundvandsspejlet.
2. Tunnelbyggeri
Den studerende skal arbejde med forskellige typer af
tunnelkonstruktioner under grundvandsspejlet.
Den studerende skal kunne vælge den mest egnede tunnelkonstruktion
under hensyntagen til anvendelse, naboforhold, jordbundsforhold og
udførelsesmetode.
Endvidere skal den studerende kunne planlægge, projektere og
dimensionere typiske tunnel- og rampekonstruktioner.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Vurdere behov for og omfang af grundvandssænkning.
- Opstille beregningsforudsætninger for dimensionering af
grundvandssænkningsanlæg
- Dimensionere valgte grundvandssænkningsanlæg.
- Opstille beregningsforudsætninger for dimensionering af tunnel
og byggegrubeindfatning
- Udforme og dimensionere tunnel og byggegrubeindfatning
- Begrunde valg af endelig løsning for grundvandssænkning, tunnel
og byggegrubeindfatning
- Analysere og beskrive et valgt tunnelprojekt
- Analysere og vurdere forskellige tunneltyper under hensyntagen
til anvendelse og fysiske betingelser
- Analysere, vurdere og dimensionere tunnelprojekt
- Redegøre for udførelsen af det valgte tunnelprojekt
- Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende
Kursusindhold
1. Byggegruber
-Stabilitet af byggegrubebund.
-Grundvandssænkningsanlæg.
-Indfatningvægge
-Forankring og afstivning af indfatningsvægge
-Totalstabilitet
2. Tunnelbyggeri
Tunneltyper:
- Cut and cover.
- Sænketunneler
- Borede tunneler
Tunnelkonstruktioner:
- Top- og bundplade
- Vægge
- Rammede vægge
- Insituvægge
Litteraturhenvisninger
Oplyses ved kursusopstart.
Den studerende skal derudover på egen hånd indhente velegnet og
relevant litteratur.
Bemærkninger
Bedømmelsen sker på baggrund af kursusarbejder og opgaver og en
samtale herom i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Tilvalgskurset tager E 2016 udgangspunkt i faglige forudsætninger
for studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2008’. For studerende fra
ny studieplan ’Byggeri og Infrastruktur 2014’ vil der være faglige
overlap. De faglige overlap kompenseres ved at opgaver og
kursusarbejder udvikles med videreudviklende og supplerende
spørgsmål.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016