Overordnede kursusmål
Den studerende skal erhverve sig viden og forståelse af de
specielle problemer og metoder, der knytter sig til vejbygning i
U-lande.
Den studerende skal erhverve sig færdigheder i planlægning,
projektering og udførelse af veje i udviklingslande.
Bemærkninger:
Underviserne bidrager til gruppedannelse der interagerer
udenlandske og danske studerende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- kende og anvende relevante jordarter og materialer for
belægning
- foretage planlægning af veje med udgangspunkt i et
udviklingslands tekniske, klimatiske, økonomiske og kulturelle
forudsætninger
- foretage projektering af veje med udgangspunkt i et
udviklingslands tekniske, klimatiske, økonomiske og kulturelle
forudsætninger
- foretage planlægning af vejens udførelse med udgangspunkt i et
udviklingslands tekniske, klimatiske, økonomiske og kulturelle
forudsætninger
- planlægge og projektere vejens afvanding
- planlægge og dimensionere vejens belægning
- planlægge og beregene vejens vedligeholdelse
- reflektere over og redegøre for valgte løsninger
- redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende
Kursusindhold
Oversigt over kursets emner og inden for, hvilke den studerende kan
afgrænse og planlægge kursusarbejder og projekter.
Obligatorisk:
- Veje og udviklingsbistand
- Afvanding
- Forundersøgelsesstudier
- Trafiksikkerhed
- Tropiske jordarter
- Belægninger
- Arbejdsintensive metoder
- Tilsyn
- Vedligehold
- Træning
Der udføres et kursusarbejde ved løsning og aflevering af ca. 12
skriftlige opgaver.
Rammer for valg:
Der udarbejdes yderligere et projektarbejde med udgangspunkt i 2-3
af ovennævnte emner og efter nærmere aftale med underviseren.
De studerende skal, som en del af arbejdet (men i samråd med
underviseren) definere opgaven, udarbejde en detaljeret beskrivelse
af opgaven samt sikre, at tilstrækkeligt baggrundsmateriale for
opgavens løsning indhentes.
Litteraturhenvisninger
Oplyses ved kursusstart
Bemærkninger
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejde og projektarbejde
udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets
faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016