Overordnede kursusmål
Den studerende skal erhverve sig viden om og forståelse for :
- den del af den digitale byggeproces der fører frem til udbud
- at arbejde rumligt, både digitalt og ved håndskitsering.
- at samarbejde med andre faggrupper om det digitale
projekteringsforløb
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for IKT-bekendtgørelsen og baggrunden for udformning
af bekendtgørelsen
- Anvende de bygherrekrav i IKT-bekendtgørelsen som vedrører
byggeprocessen til og med udbudsfasen
- Udføre og arbejde med BygningsInformationsModeller, BIM, i et
projekteringsforløb
- Reflektere over digitaliseringens betydning for byggeriet
- Udføre kollisionskontrol for bygningsmodellen
- Udføre et projekt i tværdisciplinært samarbejde med andre
faggrupper
- Rapportere og reflektere over det udførte projekt og det
tværdisciplinære samarbejde i projektgruppen
- Redegøre for gruppens samarbejde med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende.
Kursusindhold
IKT-projektaftale:
Aftale mellem projektets samarbejdspartnere om retningslinier for
brug af IKT-aftale.
3D projektering:
- Ingeniørfaglige BygningsInformationsModeller til visualisering,
mængdeudtræk, simulering og beregning
- Mængdeudtræk til prisberegninger og tilbudslister
- Kobling til bygningsdelsbeskrivelser
- Rumlig forståelse ved håndskitsering
- Kodning ved brug af f.eks. CUNECO
- Udveksling ved brug af f.eks. IFC
- Kollisionskontrol
Digitalt samarbejde
- samarbejde med arkitekt-, ingeniør- og konstruktørstuderende på
andre uddannelsesinstitutioner om et fælles projekt
Den detaljerede indholdsbeskrivelse fremgår af Kursushæfte.
Bemærkninger:
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og
en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
Kursusopgaver skal være afleveret forud for eksamen.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse forskelle.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016