62243 Innovation af forretningskoncepter - projekt

2016/2017

Forretningsudvikling
Eksport:7. semester
Kursusinformation
Business Concept Innovation - Project
Engelsk
7,5
Diplomingeniør
Januar
Juni
Campus Ballerup
Projektarbejde i teams á 3-7 studerende.
De studerende finder selv, gerne med udgangspunkt i praktikvirksomheden, et forandringsprojekt i en virksomhed. Det kan f.eks. omhandle implementering af teknologi, bedre kunde og markedsforståelse eller andre forretningsoptimeringsprojekter.
3-uger
Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus), Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
7-trins skala , ekstern censur
XIFP-U1
62244 , Ingeniørpraktikken skal være gennemført og Basis - 5. semester bestået med maksimalt 10 ECTS manglende kurser ved semesterstart.
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at arbejde systematisk med produktudvikling, innovation og forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af globaliseringen, m.v.).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • demonstrere at der i projektet er sket en værdiskabelse hos kunden/organisationen, igennem anvendelse af teori fra X-IFT-U1/62244 og tidligere kurser.
  • demonstrere evner i projektarbejde - bl.a. ved at visualisere processen.
  • præsentere på et professionelt niveau hvordan man implementerer forretningsprocesser i praksis i en virksomhed.
  • kritisk reflektere over proces, metodevalg og løsningsmuligheder ud fra teorien.
  • Både selvstændigt og sammen med andre - at vurdere og analysere ovennævnte forandringsprocesser.
  • Anvende kulturforståelse i praksis
  • Anvende intraprenørskabsfaglighed i praksis
  • Anvende globale marketing og innovationsperspektiver i praksis
Kursusindhold
Der tages bl.a. udgangspunkt i semesterets forudgående undervisning (se kursusbeskrivelsen for XIFT-U1/62244) og knyttes kontakt til en virksomhed gerne med selvstændig produktudvikling og eksport til flere markeder.

Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” udarbejdes et projekt i den pågældende virksomhed med udgangspunkt i en aktuel problemstilling.

Projektet skal principielt indeholde følgende områder:
- Organisationen – (intraprenørskab, change management, organisationsforståelse)
- Forretningsmæssige aspekter (økonomi, afsætning, salg, kultur og sprog)
Der skal især fokuseres på samspillet mellem disse, specielt set i lyset af de informationsteknologiske muligheder/​ændringer.

Projektarbejdet dokumenteres med en præsentation, der således kommer til at danne et beslutningsgrundlag for virksomheden.

Projektet opstartes i løbet af de første 10 ugers undervisning (se XIFT-U1/62244). Projektet kører herefter fuldtid over fem uger, dog fortsættes andet fremmedsproges-undervisning.
Litteraturhenvisninger
Det materiale der er benyttet i teorikurset 62244.
Supplerende materiale efter aftale med underviserne.
Bemærkninger
Det enkelte team præsenterer sit projekt (maksimalt 20 minutter) på engelsk.
Derefter er der spørgsmål til projektet. Eksaminationsgrundlaget er det projekt, som netop er præsenteret.

Man skal aflevere et oplæg (på engelsk) til eksamen svarende til maksimalt fem A4-sider. Oplæget skal afleveres i fire ens eksemplarer på et nærmere fastsat tidspunkt.
Med hensyn til selve oplægget er rammerne helt frie, dog skal de kunne sendes i en kuvert til censor.

Der gives individuelle karakterer.
Sidst opdateret
11. maj, 2016