Overordnede kursusmål
- at udvikle de studerendes evne til selvstændigt at kunne
kombinere og integrere forskellige faglige discipliner: afsætning,
erhvervsøkonomi, produktudvikling og produktion
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med
problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere
en problemløsning
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter
- at redegøre for hvordan man beslutter og planlægger en konkret
marketingindsats
- at kunne forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske
teorier og modeller på en specifik problemstilling med henblik på
handlingsanvisende konklusioner
- at kunne diskutere de anvendte erhvervsøkonomiske teorier og
modellers styrker og svagheder i forhold til en given
problemstilling
- at kunne forholde sig kritisk til de antagelser der ligger til
grund for de økonomiske beregninger i den konkrete problemløsning
samt foretage en risikovurdering på disse
- at demonstrerer at kunne gennemføre et
produktudviklingsforløb
- at kunne anvende de teknikker, der er relevante for at udvikle
et produkt
- at dokumentere, hvorfor de anvendte produktudviklingsmetoder er
gavnlige i udviklingen af det valgte produkt
- at kunne forklare en række begreber og systemer inden for
området produktionsstyring
- at kunne beregne centrale størrelser indenfor
produktionsstyring
Kursusindhold
Hver gruppe vælger et fysisk produkt, som skal
udvikles/videreudvikles, produceres og afsættes.
Med udgangspunkt i dette produkt gennemføres der produktudvikling,
produktion og afsætning, samt kortlægning af de økonomiske
konsekvenser for den producerende virksomhed. Der kan vælges mellem
en eksisterende virksomhed, en fiktiv virksomhed eller en
nyetableret virksomhed. Der tages udgangspunkt i INTP modellen.
Det er op til de enkelte grupper at søge og aftale vejledning med
hver af de enkelte undervisere. Dette gøres fortrinsvis på mail.
Anmodning om vejledning, til de enkelte undervisere, skal gives på
mail med en agenda, som kort præciserer hvad gruppen ønskes af
vejledning og hvilke emner som ønskes behandlet.
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Marketing Management: Kotler et al
Value Proposition Design: Osterwalder et al
Guide til problemformulering-i projektarbejder inden for
samfundsvidenskaberne: Ib Andersen, Samfundslitteratur
Solution Selling: Michael Bosworth
Erhvervsøkonomi:
Investering og Finansiering, Peter Lynggaard. Handelshøjskolens
Forlag, seneste udgave
samt bøgerne fra EØK/1. semester - dvs.
Økonomisk Virksomhedsbeskrivelse af Charlotte Stisen Flyger, Preben
Melander og Ove Hedegaard, DJØF-Forlag
Erhvervsøkonomi Kompendium af Charlotte Stisen Flyger og Ove
Hedegaard.
Produktionsstyring:
Production and Operations Management (POM), J. Heizer, B. Render,
Prentice Hall, seneste udgave.
Følgende kan lånes på biblioteket (et eksemplar pr. gruppe): The
Goal, Goldratt, Fox, North River Press, 1995.
Uddrag af Product Design and Development af Karl T. Ulrich &
Steven D. Eppinger
Bemærkninger
Der er faste tider for vejledning inden for de fire områder:
Afsætningsøkonomi, produktion, erhvervsøkonomi og produktudvikling.
Projektarbejdet dokumenteres i en projektrapport der skal skrives
på engelsk. Der er regler for rapportens længde og layout.
Der offentliggøres en dato for aflevering af rapporten.
Underviserne og censor baserer deres vurdering på baggrund af
rapporten og besvarelse af spørgsmål fra undervisere og censor.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering.
Sidst opdateret
27. oktober, 2016