Overordnede kursusmål
- at udvikle de studerendes evne til selvstændigt at kunne
kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som
afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi, produktudvikling og produktion
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med
problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere
en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter samt
redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret
marketingindsats
- at kunne redegøre for samspillet mellem en organisations
forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring og
køb
- at kunne diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker
en virksomheds beslutninger
- at kunne forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske
teorier og modeller på specifikke problemstillinger
- at kunne diskutere de erhvervsøkonomiske teorier og modellers
muligheder og begrænsninger
- at kunne forklare faserne i et produktudviklingsforløb
- at beherske forskellige metoder i forbindelse med
produktudvikling og at kunne begrunde metodevalg indenfor
produktudvikling
- at kunne forklare en række begreber og systemer inden for
området produktionsplanlægning, produktionsstyring og
produktionsoptimering.
- at kunne beregne centrale størrelser indenfor
Produktionsstyring
- Viden om forskellige etiske værdier og teorier
- Evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at
kunne indgå i dialog om etiske emner
- Forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne stille
sig kritisk til egne værdier
Kursusindhold
Afsætningsøkonomi:
Industriel markedsføring (Business-to-Business):
Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser,
købsklasser, relationsmarkedsføring, netværk
Marketings rolle i produktudvikling
Kundeoplevelser, interessenter, trends og megatrends
Erhvervsøkonomi:
Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af
investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder.
Risikoanalyse.
Afskrivningsprincipper.
Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over
finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af
lån.
Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring,
budgettering, årsregnskabet
Produktion:
Projektplanlægning, MRP, LEAN, SCM, JIT/Kanban, produktivitet,
lagerstyring, beslutningsværktøjer, gruppeteknologi, layout,
sammenhængen mellem produktionsopgaver og systemer,
lokationsstrategier og værktøjer, praktisk produktionsplanlægning.
Virksomhedsbesøg:
Besøg på udvalgte virksomheder med det formål at se teorierne fra
undervisningen anvendt i erhvervslivet.
Produktudvikling:
Forskellige faser og arbejdsmetoder til at konstruere det bedste
produkt til løsning af et givet problem.
Behovsanalyse, Idegenerering, Brugergrænseflade, Produktkrav, Valg
af løsninger, delfunktioner, 2D- og 3D-modeller, Solid Works,
Design af stellet, Prototype, Test.
Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og
forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans,
reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Marketing Management: Kotler et al
Value Proposition Design: Osterwalder et al
Guide til problemformulering-i projektarbejder inden for
samfundsvidenskaberne: Ib Andersen, Samfundslitteratur
Erhvervsøkonomi:
Investering og Finansiering, Peter Lynggaard. Handelshøjskolens
Forlag, seneste udgave
samt bøgerne fra EØK/1. semester - dvs.
Økonomisk Virksomhedsbeskrivelse af Charlotte Stisen Flyger, Preben
Melander og Ove Hedegaard, DJØF-Forlag
Erhvervsøkonomi Kompendium af Charlotte Stisen Flyger og Ove
Hedegaard.
Produktionsstyring:
Production and Operations Management (POM), J. Heizer, B. Render,
Prentice Hall, seneste udgave.
Følgende kan lånes på biblioteket (et eksemplar pr. gruppe): The
Goal, Goldratt, Fox, North River Press, 1995.
Uddrag af Product Design and Development af Karl T. Ulrich &
Steven D. Eppinger
Bemærkninger
Etik er obligatorisk i den forstand at de studerende skal have
godkendt etik forløbet for at kunne komme til eksamen.
Deltagelse i lektioner i produktion er obligatorisk for de
studerende.
Dette gælder for lektioner i Lean og Leanspil samt lektioner hvor
der gennemføres gruppearbejde eller fælles opgaveløsning
Den studerende trækker til eksamenen et spørgsmål i hver af
kategorierne: afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi, produktion og
produktudvikling.
Spørgsmålene offentliggøres den sidste dag i undervisningsperioden,
hvorfor der ikke er forberedelsestid under selve eksaminationen.
Sidst opdateret
30. januar, 2017