62187 Projekt 3 - Integreret produktudvikling, teoridel

2016/2017

Forretningsudvikling
Eksport & Teknologi: 3. semester
Eksport: 3. semester
marketing faget undervises på engelsk
Kursusinformation
Project 3 - Integrated Product Development, theory
Dansk
10
Diplomingeniør
E2A (man 13-17) og E1A (man 8-12)
E5B (ons 13-17) og E2B (tors 8-12)
F1A (man 8-12) og F2A (man 13-17) eller
F5B (ons 13-17) og F2B (tors 8-12) eller
F4A (tirs 13-17)
E1a er fra 10-12 og E2a er fra 13-15
F1A er fra 10-12
F2A er fra 13-15
F4A er fra 13-15
F2B er fra 08-10
Campus Ballerup
Forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, praksisnære eksempler. Undervisningsforløbet strækker sig over 10 uger.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af den studerendes besvarelser.
30 min. inkl. votering.
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
XPRO3-T-E1
62161 , Det anbefales, at man har bestået faget Erhvervsøkonomi 62161 og Afsætningsøkonomi 62171.
Lynn Kahle , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5229 , lyka@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at udvikle de studerendes evne til selvstændigt at kunne kombinere og integrere forskellige faglige discipliner, som afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi, produktudvikling og produktion
- at udvikle analytisk forståelse i forbindelse med problemformulering og problemløsning samt evnen til at kommunikere en problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • at kunne analysere og vurdere markeder for nye produkter samt redegøre for, hvordan man beslutter og planlægger en konkret marketingindsats
  • at kunne redegøre for samspillet mellem en organisations forskellige niveauer i forbindelse med relationsmarkedsføring og køb
  • at kunne diskutere brugeradfærd og andre faktorer der påvirker en virksomheds beslutninger
  • at kunne forstå, beskrive og anvende de erhvervsøkonomiske teorier og modeller på specifikke problemstillinger
  • at kunne diskutere de erhvervsøkonomiske teorier og modellers muligheder og begrænsninger
  • at kunne forklare faserne i et produktudviklingsforløb
  • at beherske forskellige metoder i forbindelse med produktudvikling og at kunne begrunde metodevalg indenfor produktudvikling
  • at kunne forklare en række begreber og systemer inden for området produktionsplanlægning, produktionsstyring og produktionsoptimering.
  • at kunne beregne centrale størrelser indenfor Produktionsstyring
  • Viden om forskellige etiske værdier og teorier
  • Evnen til at se de etiske aspekter af egen faglighed og at kunne indgå i dialog om etiske emner
  • Forståelse for ”skjulte værdier” i videnskab og at kunne stille sig kritisk til egne værdier
Kursusindhold
Afsætningsøkonomi:
Industriel markedsføring (Business-to-Business):
Organisationers købsadfærd, købscentre, købsbeslutningsprocesser, købsklasser, relationsmarkedsføring, netværk
Marketings rolle i produktudvikling
Kundeoplevelser, interessenter, trends og megatrends

Erhvervsøkonomi:
Investeringsbegrebet, rentesregning, opstilling af investeringskalkule, vurderingsmetoder og valgmuligheder. Risikoanalyse.
Afskrivningsprincipper.
Finansieringsbehov, vurdering af finansieringskilder, kalkule over finansieringsomkostninger, herunder beregning af effektiv rente af lån.
Beskrivelse af virksomhedens økonomi, herunder økonomisk styring, budgettering, årsregnskabet

Produktion:
Projektplanlægning, MRP, LEAN, SCM, JIT/Kanban, produktivitet, lagerstyring, beslutningsværktøjer, gruppeteknologi, layout, sammenhængen mellem produktionsopgaver og systemer, lokationsstrategier og værktøjer, praktisk produktionsplanlægning.


Virksomhedsbesøg:
Besøg på udvalgte virksomheder med det formål at se teorierne fra undervisningen anvendt i erhvervslivet.

Produktudvikling:
Forskellige faser og arbejdsmetoder til at konstruere det bedste produkt til løsning af et givet problem.
Behovsanalyse, Idegenerering, Brugergrænseflade, Produktkrav, Valg af løsninger, delfunktioner, 2D- og 3D-modeller, Solid Works, Design af stellet, Prototype, Test.

Videnskabsteori:
Diskussion af forholdet mellem grundvidenskab og ingeniørarbejde og forholdet mellem naturvidenskab og samfundsvidenskab.
Vidensproduktion indenfor problemorienteret projektarbejde:
Forholdet mellem problemformulering, teori, model og empiri
Valg og anvendelse af undersøgelsesmetoder (INTP modellen)
Kvalitetsvurdering af undersøgelsesmetoderne (relevans, reliabilitet og validitet)
Etiske problemstillinger for ingeniører
Litteraturhenvisninger
Afsætningsøkonomi:
Marketing Management: Kotler et al
Value Proposition Design: Osterwalder et al
Guide til problemformulering-i projektarbejder inden for samfundsvidenskaberne: Ib Andersen, Samfundslitteratur

Erhvervsøkonomi:
Investering og Finansiering, Peter Lynggaard. Handelshøjskolens Forlag, seneste udgave
samt bøgerne fra EØK/1. semester - dvs.
Økonomisk Virksomhedsbeskrivelse af Charlotte Stisen Flyger, Preben Melander og Ove Hedegaard, DJØF-Forlag
Erhvervsøkonomi Kompendium af Charlotte Stisen Flyger og Ove Hedegaard.

Produktionsstyring:
Production and Operations Management (POM), J. Heizer, B. Render, Prentice Hall, seneste udgave.
Følgende kan lånes på biblioteket (et eksemplar pr. gruppe): The Goal, Goldratt, Fox, North River Press, 1995.
Uddrag af Product Design and Development af Karl T. Ulrich & Steven D. Eppinger
Bemærkninger
Etik er obligatorisk i den forstand at de studerende skal have godkendt etik forløbet for at kunne komme til eksamen.

Deltagelse i lektioner i produktion er obligatorisk for de studerende.
Dette gælder for lektioner i Lean og Leanspil samt lektioner hvor der gennemføres gruppearbejde eller fælles opgaveløsning


Den studerende trækker til eksamenen et spørgsmål i hver af kategorierne: afsætningsøkonomi, erhvervsøkonomi, produktion og produktudvikling.

Spørgsmålene offentliggøres den sidste dag i undervisningsperioden, hvorfor der ikke er forberedelsestid under selve eksaminationen.
Sidst opdateret
30. januar, 2017