62047 Interkulturel projektledelse
2016/2017
Produktionsudvikling (100%)
Proces og innovation obligatorisk
Kurset flyttes til forårssemestret fra foråret 2018
Overordnede kursusmål
At give ingeniørkompetencer til at indgå som projektdeltager og
projektleder i innovationsprojekter i en flerkulturel sammenhæng.
Det indebærer at kunne samarbejde med og lede interessenter fra
forskellige kulturer ud fra et kendskab til egen såvel som de
enkelte kulturers referenceramme. Kultur skal i denne sammenhæng
forstås bredere end etnisk oprindelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Have kendskab til central teori indenfor og kunne anvende
metoder til almen projektledelse
- Reflektere over grundprincipper og central teori om
projektledelse i forhold egne gennemførte projekter.
- Reflektere over projektledelse i komplekse organisationer under
hensyntagen til multikulturelle aspekter.
- Kan reflektere over egen og andres processer og kan måle og
vurdere egne og andres styrker og svagheder, i forhold til at
gennemføre succesfulde innovationsprojekter og entreprenante
aktiviteter.
- Udvise en kulturel bevidsthed og kan reflektere over hvordan
man kan skabe rum for interkulturelt samarbejde
- Kan reflektere over samarbejdsrelationer med mennesker der har
forskellig uddannelsesmæssig, arbejdsmæssig og national
baggrund
- Definere de væsentlige forskelle i referenceramme for udvalgte
nationale og etniske såvel som organisatoriske kulturer
- Reflektere over egen praksiserfaringer med projektledelse med
afsæt i projekter fra den hidtidige undervisning
Kursusindhold
Kurset introducerer projektledelsesteori med fokus på komplekse
sammenhænge og organisationer. Ligeledes introduceres begrebet
interkulturel bevidsthed og en række centrale begreber i denne
sammenhæng. Derudover arbejdes med en case hvor de studerende
afprøver deres projektledelseskompetencer i praksis med mulighed
for inddragelse af interkulturellse aspekter.
Der arbejdes i grupper, hvor der udarbejdes en samlet rapport, og
den enkelte studerende udarbejder endvidere en individuel
procesrapport, der indgår i den samlede bedømmelse.
Sidst opdateret
08. maj, 2017