Overordnede kursusmål
Kurset overordnede mål er at sætte de studerende i stand til såvel
teoretisk som praktisk at problematisere og begrebsafklare samt
konstruktivt at forholde sig til sammenhængen mellem
viden-skabelse, innovation og ledelse.
Kurset beskæftiger sig både med den teoretiske baggrund og de
praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.
Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af
innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på
at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at
sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle,
organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er
afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet
at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, den
involverede videnskabelse, videndeling og videnledelse og de
sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation
værdiskabende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Den studerende har viden om grundlæggende begreber og
forskellige teorier om og metoder til håndtering af videns- og
innovationsledelse.
- Den studerende kan redegøre for forskellige
innovationsprocesser, videnskabelses-processer og læringsprocesser,
rammerne omkring dem og de elementer der indgår.
- Den studerende kan reflektere over konsekvenser af en
samfundsmæssig og organisatorisk strategi og praksis hvad angår
innovation og videnledelse
- Den studerende kan redegøre for ledelse af innovative processor
og de bagvedliggende faktorer, såsom organisationsstruktur, kultur,
mind-set, interessenter og ansatte, og motiverende incitamenter for
disse
- Den studerende kan beskrive og analysere organisationskulturen
i en virksomhed med henblik på at redegøre for de bagvedliggende
faktorer i en konkret virksomhedsrelateret kontext.
- Den studerende kan omsætte viden og færdigheder i forhold til
innovation og videnledelse inden for rammerne af egne
samarbejdsrelationer
- Den studerende kan facilitere komplekse ledelses- og
styringsmæssige problemstillinger i et viden- og
innovations-ledelsesperspektiv
- Den studerende kan formidle forskellige teorier og metoder, der
retter sig mod viden- og innovationsledelse og sætte dem i forhold
til praktiske cases og egen praksis
- Den studerende kan demonstrere forståelse for og kunne
reflektere over sammenhæng mellem den måde en virksomhed skaffer,
deler og udnytter viden internt og eksternt, og de innovative
resultater en virksomhed opnår
Kursusindhold
-
Litteraturhenvisninger
Mary Jo Hatch; "Organisationer"
Lotte Darsø; "Innovation In The Making"
Majken Schultz; "Kultur i Organisationer"
Donald Hislop; "Knowledge Mangement in Organizations"
Desuden artikler, akademiske papers, webressourcer, uddrag af andre
bøger m.m.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
27. oktober, 2016