62043 Innovations- og videnledelse

2016/2017

Produktionsudvikling (100)
Proces og Innovation: 4.semester
Kursusinformation
Managing Innovation and Knowledge Management
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
Forår og F2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, øvelser, eksterne oplæg, oplæg og præsentationer ved studerende, feltarbejder, projektarbejde i grupper.

4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver.
13-uger
Aftales med underviser, Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Individuel mundtlig eksamen baseret på virksomhedsrelateret gruppeopgave og pensum. I løbet af semesteret vil der være 4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver. Der er en forudsætning for at bestå, at de obligatoriske opgaver er afleveret og godkendt.
7-trins skala , ekstern censur
PRIVL-U1
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset overordnede mål er at sætte de studerende i stand til såvel teoretisk som praktisk at problematisere og begrebsafklare samt konstruktivt at forholde sig til sammenhængen mellem viden-skabelse, innovation og ledelse.

Kurset beskæftiger sig både med den teoretiske baggrund og de praktiske metoder og værktøjer der anvendes inden for kursets felt.

Kursets målsætning er skabe en sammenhængende forståelse af innovationsprocessen, især i lyset af videnkulturen, med henblik på at kunne lede innovative processer i en organisation. Desuden at sætte den studerende i stand til at vurdere kulturelle, organisatoriske og motivationsgivende elementer, som tilsammen er afgørende for innovationen i en virksomhed. Slutteligt er formålet at skabe forståelse for videnkultur i teori og praksis, den involverede videnskabelse, videndeling og videnledelse og de sociale, kreative og organisatoriske processer som gør innovation værdiskabende.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Den studerende har viden om grundlæggende begreber og forskellige teorier om og metoder til håndtering af videns- og innovationsledelse.
  • Den studerende kan redegøre for forskellige innovationsprocesser, videnskabelses-processer og læringsprocesser, rammerne omkring dem og de elementer der indgår.
  • Den studerende kan reflektere over konsekvenser af en samfundsmæssig og organisatorisk strategi og praksis hvad angår innovation og videnledelse
  • Den studerende kan redegøre for ledelse af innovative processor og de bagvedliggende faktorer, såsom organisationsstruktur, kultur, mind-set, interessenter og ansatte, og motiverende incitamenter for disse
  • Den studerende kan beskrive og analysere organisationskulturen i en virksomhed med henblik på at redegøre for de bagvedliggende faktorer i en konkret virksomhedsrelateret kontext.
  • Den studerende kan omsætte viden og færdigheder i forhold til innovation og videnledelse inden for rammerne af egne samarbejdsrelationer
  • Den studerende kan facilitere komplekse ledelses- og styringsmæssige problemstillinger i et viden- og innovations-ledelsesperspektiv
  • Den studerende kan formidle forskellige teorier og metoder, der retter sig mod viden- og innovationsledelse og sætte dem i forhold til praktiske cases og egen praksis
  • Den studerende kan demonstrere forståelse for og kunne reflektere over sammenhæng mellem den måde en virksomhed skaffer, deler og udnytter viden internt og eksternt, og de innovative resultater en virksomhed opnår
Kursusindhold
-
Litteraturhenvisninger
Mary Jo Hatch; "Organisationer"
Lotte Darsø; "Innovation In The Making"
Majken Schultz; "Kultur i Organisationer"
Donald Hislop; "Knowledge Mangement in Organizations"

Desuden artikler, akademiske papers, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
27. oktober, 2016