62040 PI semesterprojekt 4 Innovation i organisatorisk kontekst

2016/2017

Produktionsudvikling(100)
Proces og Innovation 4. semester
Kursusinformation
PI Semester Project 4 Innovation in a organisational context
Dansk
10
Diplomingeniør
F2B (tors 8-12) og F1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Forløbet er tilrettelagt som et kursusforløb med ugentlig undervisning - med mundtligt forsvar af projektrapport som eksamensform. Der vil blive sat tid af til løbende projektarbejde i grupper med vejledning - samt ekstra tid i slutningen af semestret.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der er indlagt 1-3 obligatoriske skriftlige afleveringer som skal afleveres rettidigt og godkendes af underviser, som betingelse for at gå til eksamen.
7-trins skala , ekstern censur
PRPRO4-U1
-
62012. 62024. 62036. , Det forudsættes at studerende på kurset har gennemført kurser svarende til 1. og 2. og 3. semester kurserne på Proces og Innovation eller tilsvarende
Maksimum: 40
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Kirsten From , kifr@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Den studerende skal opnå et godt kendskab til problemstillinger vedr. tema for at kunne identificere relevante innovationsmuligheder. Temaet oplyses ved semesterstart.
Den studerende skal desuden samarbejde med en virksomhed/organisation og bruge den som kontekst for udviklingen af en innovativ løsning. Den studerende skal kunne karakterisere og beskrive virksomhedens forretningsmodel og forklare, hvordan den udviklede løsning bidrager til virksomhedens værdiskabelse.
Tilgangen er brugercentreret/Design Thinking.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere, afgrænse og beskrive brugerbehov indenfor temaet.
  • Udvikle innovative løsningsforslag på baggrund af en analyse og diskussion af de identificerede brugerbehov.
  • Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier, metoder og analysemetoder og procesmodeller
  • Anvende relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk viden i projektarbejdet
  • Diskutere og vurdere de foreslåede løsningers realiserbarhed.
  • Planlægge, organisere og reflektere over teamprocesser og roller i teamets arbejde
  • Opnå færdigheder i akademisk rapportskrivning
  • Opnå færdigheder i at arbejde med iterative (rapid) prototyping processer
  • Reflektere over etiske og moralske aspekter relateret til såvel bruger, organisation og samfund
  • Udvise færdigheder i karaktering og beskrivelse af organisations forretningsmodel
Kursusindhold
Der vil i perioden blive undervist i relevant teori om temaet og business models. Der vil også være fokus på team-samarbejde og teamprocesser.
Litteraturhenvisninger
Info om litteratur følger kort før semesterstart.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
27. oktober, 2016