62036 PI semesterprojekt 3 - Brugercentreret sundheds- og velfærdsteknologisk innovation

2016/2017

Produktionsudvikling(100)
Proces og Innovation: 3. semester
Kursusinformation
PI- semester project 3 - Usercentric Health and Welfare Tech Innovation
Dansk
10
Diplomingeniør
E2B (tors 8-12) og E1B (tors 13-17)
Campus Ballerup
Forløbet er tilrettelagt som et kursusforløb med ugentlig undervisning - med mundtligt forsvar af projektrapport som eksamensform. Der vil blive sat tid af til løbende projektarbejde i grupper med vejledning - samt ekstra tid i slutningen af semestret.
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der er indlagt 1-3 obligatoriske skriftlige afleveringer som skal afleveres rettidigt og godkendes af underviser, som betingelse for at gå til eksamen.
7-trins skala , ekstern censur
PRPRO3-U1
-
62012. 62024 , Det forudsættes at studerende på kurset har gennemført kurser svarende til 1. og 2. semester kurserne på Proces og Innovation eller tilsvarende
Maksimum: 40
Kirsten From , kifr@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Den studerende skal få kendskab til problemer og udfordringer indenfor det sundheds- og velfærdsteknologiske område, som giver mulighed for at udvikle nye innovative løsninger.
Den studerende skal desuden få et godt kendskab til brugercentreret design/innovation, nærmere bestemt Design Thinking, og anvende den tilgang til at udvikle en ny innovativ løsning med patienten/borgeren i centrum. I den forbindelse skal den studerende desuden opøve færdigheder i at lave brugerresearch, især kvalitative interviews og observationer, at udføre brugertests, samt rapportskrivning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Identificere, afgrænse og beskrive brugerbehov indenfor det sundheds- og/eller velfærdsteknologiske område.
  • Udvikle innovative løsningsforslag på baggrund af en analyse og diskussion af de identificerede brugerbehov.
  • Udvise gode færdigheder i valg og anvendelse af relevant teori
  • Anvende relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk viden - især relevant litteratur - i projektarbejdet
  • Diskutere og vurdere de foreslåede løsningers realiserbarhed - nu eller i fremtiden.
  • Planlægge, organisere og reflektere over teamprocesser og roller i teamets arbejde
  • Opnå færdigheder i akademisk argumentation og rapportskrivning
  • Opnå færdigheder i at arbejde med iterative (rapid) prototypingprocesser, hvor brugerfeedback guider udviklingen og valideringen af koncept og prototype
  • Reflektere over etiske og moralske aspekter relateret til den brugercentrerede tilgang
  • Udvise gode færdigheder i anvendelse af til kvalitative interview- og observationsmetoder samt analyse af 'findings'
  • Være i stand til, på et kvalificeret grundlag, at udvælge den mest lovende konceptidé
  • Udvise et godt kendskab til typiske problemer og udfordringer indenfor sundheds- og velfærdsteknologisk innovation - især de udfordringer og behov som brugere og patienter oplever, men også generelle samfunds- og/eller systemtiske udfodringer
Kursusindhold
Undervisning i og læsning af litteratur ved. sundsheds- og velfærdsteknologi.
Undervisning i Design Thinking og kvalitative metoder og analyse.
Undervisning i brugertests.
Litteraturhenvisninger
Info om litteratur følger kort før semesterstart.
Bemærkninger
-
Sidst opdateret
27. oktober, 2016