Overordnede kursusmål
Ordet produktudvikling dækker i denne fagbeskrivelse fysiske,
virtuelle, interaktions eller servicebaserede frembringelser.
At den studerende opnår kendskab til en produktudviklingsproces,
ved praktisk anvendelse af de delprocesser en
produktudviklingsproces indeholder.
At den studerende opnår forståelse for vigtighed og relevans af de
enkelte delprocessers indbyrdes afhængighed af hinanden, i den
rækkefølge der sikre fremdrift i den samlede
produktudviklings-proces.
At den studerende forstår koblingen mellem de forskellige
fagområder, der indgår i produktudviklingsprocessen, ved at arbejde
interdisciplinært med relevante fagområder. Dette skal sikre at den
studerende senere vil kunne påtage sig en projektlederrolle i et
givent produktudviklingsprojekt
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Kan beskrive baggrunden for produktudvikling i et
virksomhedsmæssigt perspektiv.
- Beskrive de forskellige faser et traditionelt
produktudviklingsforløb indeholder.
- Identificere hvilke fagområder der skal inddrages i et givent
produktudviklingsforløb
- Demonstrere viden om varigheden af et givent
produktudviklingsforløb.
- Kan identificere og inddrage relevante fagområder et givent
produktudviklingsforløb kræver inddraget.
- Kan udvælge og vurdere potentielle virksomheder som
leverandører.
- Kan igangsætte og lede et produktudviklingsforløb.
- Kan rådgive en kunde omkring valg af leverandør under
hensyntagen til økonomi og forsyningssikkerhed.
- Kan rådgive overordnet omkring leverandøraftaler
internationalt.
- Kan specificere, beskrive og afrapportere et
produktudviklingsforløb.
Kursusindhold
Produktudvikling, Interaktionsdesign, analyse, specifikation,
sourcing, tilbudsanalyse samt handelsaftaler.
Litteraturhenvisninger
Designing for Interaction Dan Saffer 2’ edition
Product design and Development af Karl T. Ulrich og Steven D.
Eppinger. 5. udgave 2012.
Udvalgte artikler og cases.
Relevante juridiske kontrakter og materiale.
Sidst opdateret
27. oktober, 2016