Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at give de studerende en introduktion
til interaktionsdesign, herunder:
- Interaktionsdesigns definition og historie
- Hvad der karakteriserer en interaktion mellem menneske og
computer
- Forskellige typer af interaktioner, interfaces, devices og
kontroller
- Designprincipper for god interaktion
- Design patterns - best practice
- Usability og brugertest
- Designproces
Derudover vil de studerende blive introduceret til Experience
Design, herunder emotionelle aspekter og immersion.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare og redegøre for, hvad der karakteriserer interaktion
mellem menneske og computer og de udfordringer, det medfører.
- Demonstrere et kendskab til forskellige interaktionsmåder,
devices og interface-typer, herunder grafiske og tangible
interfaces, VR og AR
- Demonstrere en god forståelse af centrale positioner og anvende
begreber indenfor kursets pensum
- Anvende design- og usabilityprincipper på en klar og bevidst
måde i et konkret design
- Anvende design patterns og best practice på en vejovervejet
måde i et konkret design
- Experience design: Kunne designe en oplevelse, herunder på
baggrund af pensum kunne redegøre for, hvad en oplevelse er, og
hvilken betydning det har for løsningen.
- Skal demonstrere evnen til at afrapportere skriftligt i et
klart, præcist sprog, hvor der korrekt anvendes begreber og
fagtermer og redegøres tilfredsstillende for teori, metode og
proces/fremgangsmåde.
- Kunne anvende kvalitativ metode (interview eller observation)
til på en tilfredsstillende måde at identificere et relevant behov
eller problem. Der lægges særligt vægt på et velovervejethed og
refleksion mht. undersøgelsesdesign, gennemførelse (herunder
anvendelse af metode), tilfredsstillende analyse af findings samt
omsætning af findings til konceptidé.
- Kunne gennemføre prototyping og brugertest-forløb (tænke-højt
test), hvor udvikling af prototype, brugertest og refleksion/læring
afløser hinanden i en iterativ proces. Der lægges særlig vægt på
velovervejethed og refleksion mht. testdesign, gennemførelse
(herunder anvendelse af testmetode), læring samt omsætning af
læring til videre udvikling af prototype.
- Redegør for brugskontekst og dens rolle, den spiller for brugen
af løsningen
- Skabe en original og kreativ løsning på det identificerede
problem. Mod og kreativitet er vigtigere end her- og-nu
realiserbarhed i et marked. Men løsningen skal stadig være
velbegrundet.
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til
interaktionsdesign, dvs. design af 'Digital Things' og
interaktioner via både grafiske og 'tangible' interfaces
samt VR/AR.
Kurset omhandler bl.a. design patterns og -principper, usability,
brugertests, forskellige typer af devices og interaktioner samt
Experience Design.
De første ca. 2/3 af kurset bruges på introduktion til centrale
temaer, principper og metoder. Der vil være en del tekstlæsning
samt øvelser.
Kulminationen på kurset - den sidste ca. 1/3 af semestret - er et
gruppeprojekt, hvor de studerende - via en Design Thinking-proces -
skal identificere et brugerbehov eller problemstilling, samt
udvikle et koncept og en prototype. Der skal afleveres en rapport
med en klar argumentation, hvor pensumlitteraturen anvendes.
Kurset bygger videre på kurset Design, brugere & etik (62018),
og det forventes, at teori og metode fra dette kursus anvendes hvor
det er relevant.
Eksamen består af aflevering af projektrapport (gruppe) samt
individuel mundtlig eksamen.
Der vil være 1-3 obligatoriske opgaver, som den studerende skal
bestå for at kunne gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige
opgaver, mundtlige præsentationer og/eller multiple choice tests.
Litteraturhenvisninger
TBA. Litteratur annonceres kort før semesterstart.
Sidst opdateret
20. december, 2016