62019 Interaktionsdesign

2016/2017

Obligatorisk kursus, andet semester, Diplomingeniørretning Proces og Innovation
Kursusinformation
Interaction Design
Dansk
5
Diplomingeniør
F5A (ons 8-12)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops
13-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
7-trins skala , ekstern censur
62018
Kirsten From , kifr@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
Sara Grex
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at give de studerende en introduktion til interaktionsdesign, herunder:
- Interaktionsdesigns definition og historie
- Hvad der karakteriserer en interaktion mellem menneske og computer
- Forskellige typer af interaktioner, interfaces, devices og kontroller
- Designprincipper for god interaktion
- Design patterns - best practice
- Usability og brugertest
- Designproces

Derudover vil de studerende blive introduceret til Experience Design, herunder emotionelle aspekter og immersion.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare og redegøre for, hvad der karakteriserer interaktion mellem menneske og computer og de udfordringer, det medfører.
  • Demonstrere et kendskab til forskellige interaktionsmåder, devices og interface-typer, herunder grafiske og tangible interfaces, VR og AR
  • Demonstrere en god forståelse af centrale positioner og anvende begreber indenfor kursets pensum
  • Anvende design- og usabilityprincipper på en klar og bevidst måde i et konkret design
  • Anvende design patterns og best practice på en vejovervejet måde i et konkret design
  • Experience design: Kunne designe en oplevelse, herunder på baggrund af pensum kunne redegøre for, hvad en oplevelse er, og hvilken betydning det har for løsningen.
  • Skal demonstrere evnen til at afrapportere skriftligt i et klart, præcist sprog, hvor der korrekt anvendes begreber og fagtermer og redegøres tilfredsstillende for teori, metode og proces/​fremgangsmåde.
  • Kunne anvende kvalitativ metode (interview eller observation) til på en tilfredsstillende måde at identificere et relevant behov eller problem. Der lægges særligt vægt på et velovervejethed og refleksion mht. undersøgelsesdesign, gennemførelse (herunder anvendelse af metode), tilfredsstillende analyse af findings samt omsætning af findings til konceptidé.
  • Kunne gennemføre prototyping og brugertest-forløb (tænke-højt test), hvor udvikling af prototype, brugertest og refleksion/læring afløser hinanden i en iterativ proces. Der lægges særlig vægt på velovervejethed og refleksion mht. testdesign, gennemførelse (herunder anvendelse af testmetode), læring samt omsætning af læring til videre udvikling af prototype.
  • Redegør for brugskontekst og dens rolle, den spiller for brugen af løsningen
  • Skabe en original og kreativ løsning på det identificerede problem. Mod og kreativitet er vigtigere end her- og-nu realiserbarhed i et marked. Men løsningen skal stadig være velbegrundet.
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til interaktionsdesign, dvs. design af 'Digital Things' og interaktioner via både grafiske og 'tangible' interfaces samt VR/AR.
Kurset omhandler bl.a. design patterns og -principper, usability, brugertests, forskellige typer af devices og interaktioner samt Experience Design.

De første ca. 2/3 af kurset bruges på introduktion til centrale temaer, principper og metoder. Der vil være en del tekstlæsning samt øvelser.

Kulminationen på kurset - den sidste ca. 1/3 af semestret - er et gruppeprojekt, hvor de studerende - via en Design Thinking-proces - skal identificere et brugerbehov eller problemstilling, samt udvikle et koncept og en prototype. Der skal afleveres en rapport med en klar argumentation, hvor pensumlitteraturen anvendes.

Kurset bygger videre på kurset Design, brugere & etik (62018), og det forventes, at teori og metode fra dette kursus anvendes hvor det er relevant.

Eksamen består af aflevering af projektrapport (gruppe) samt individuel mundtlig eksamen.

Der vil være 1-3 obligatoriske opgaver, som den studerende skal bestå for at kunne gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige opgaver, mundtlige præsentationer og/eller multiple choice tests.
Litteraturhenvisninger
TBA. Litteratur annonceres kort før semesterstart.
Sidst opdateret
20. december, 2016