Overordnede kursusmål
Kursets mål er at introducere Human-Centered innovation og design –
herunder Design Thinking - og hvordan udvikling af nye produkter og
teknologier i en ingeniørmæssig sammenhæng kan ske med udgangspunkt
i brugerbehov.
Kurset mål er samtidig at introducere til Proces og
Innovations-studiet, studieteknik og teamsamarbejde.
Undervejs er der fokus på
- At forstå innovation som teamdrevet aktivitet
- Forholdet mellem innovation og design
- Introduktion til kvalitativ brugerresearch (observation og
interview), med henblik på at forstå brugernes behov og livsverden.
- At kunne omsætte brugerbehov til enkle løsningskitser og
-prototyper, der valideres gennem en iterativ proces, hvor der
veksles mellem udvikling og brugertests
- At skabe helstøbte koncepter hvor brugerbehov, brugssituation og
øvrig kontekst er taget i betragtning.
- At kunne redegøre for, hvilken målgruppe eller type af bruger,
konceptet henvender sig til.
-At skabe et narrativ i form af bl.a. et storyboard eller en anden
repræsentation (f.eks. video), der illustrerer brugssituationen.
-At reflektere over og diskutere deres koncept i forhold til
forskellige etiske begreber og positioner
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Definere innovation og design, som begreberne anvendes i
kurset, herunder hvad det vil sige at arbejde
user/human-centered
- Beskrive processen og redegøre og argumentere for valg, der er
foretaget undervejs på baggrund af Design Thinking- mindsettet
- Tilpasse og anvende kvalitative metoder såsom interview
og/eller observationer til at indsamle kvalitative data på en
reflekteret og velargumenteret måde
- Analysere og reflektere over findings, identificere brugerbehov
og omsætte dem til løsningsforslag
- Skabe en enkelt prototype/mock-up gennem en iterativ
sketching/prototyping-proces, hvor en løsning skiftevis udvikles
og brugertestes
- Udvælge og karakterisere målgruppen og brugskonteksten for den
udviklede løsning
- Demonstrere en god forståelse af centrale positioner og
begreber indenfor kursets område og anvende dem
- Afrapportere skriftligt i form af veldisponerede delrapporter,
der tilsammen dokumenterer, argumenterer for og reflekterer over
den i gruppeprojektet valgte løsning samt diskuterer etiske
perspektiver
- Anvende etiske begreber og positioner til at diskutere gruppens
valgte problemstilling
- Anvende narrativer og/eller user journeys (samt evt. video) til
at kommunikere brugerperspektiver og koncepter
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til
Human-Centered innovation/design. Derfor er brugerresearch og
–tests, samt brugerforståelse generelt et centralt tema.
Vi vil også diskutere processer, og hvordan fokus på processen kan
forbedre det endelige resultat.
Endelig giver kurset også en introduktion til studieteknik, samt
opgaveskrivning og akademisk argumentation.
Omdrejningspunktet for kurset er et gruppeprojekt, hvor de
studerende - via en Design Thinking-proces - skal finde et
brugerbehov eller en problemstilling på baggrund af hvilken, de
skal udvikle et koncept og en enkel prototype.
De studerende skal lære at lave kvalitative (deltager)observationer
og interviews, og de skal analysere og omsætte findings til
konceptidéer.
Koncept og prototype udvikles gennem en interativ proces, hvor de
studerende skiftevis udvikler og brugertester. Det indebærer bl.a.,
at de studerende skal lære at udarbejde hurtige skitser og få
tidlig brugerfeedback.
I slutningen af semestret, når det endelige koncept ligger færdigt,
skal de studerende gennemføre et etikmodul, hvor de skal lære en
række klassiske etiske begreber og positioner, som de skal anvende
i en refleksion over deres koncept.
Der vil være en del læsestof undervejs som det forventes, at de
studerende læser og anvender i delrapporterne.
Eksamen består af et ’portfolio’ indeholdende en række
delrapporter, der er udarbejdet i grupper i løbet af semestret.
Hver rapport tæller en lige procentdel af den endelige karakter.
Alle delopgaver undtagen den sidste skal være godkendt af
underviser, før man kan aflevere den næste. Efter den sidste
delrapport er godkendt, afleveres hele portfoliet til bedømmelse.
Der er ekstern censur.
Litteraturhenvisninger
Steiner Kvale & Svend Brinkmann: Interview (seneste udgave)
Donald Norman: Designing Everyday Things (seneste udgave)
Bøger kan købes i Polyteknisk boghandel, på Amazon.co.uk (eller et
andet sted) eller evt. lånes på DTU's bibliotek.
Der vil desuden blive produceret et kompendium, der kan købes kort
før studiestart hos Polyteknisk Boghandel (og ingen andre steder).
Sidst opdateret
27. oktober, 2016