Overordnede kursusmål
Kurset er en grundlæggende introduktion til innovationsprocessen i
teori og praksis med udgangspunkt i den studerendes virkelighed,
samfundet og PI-ingeniørens fremtidige professionelle virkelighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for forskellige innovationstyper og begreber i et
historisk perspektiv
- Forklare kulturbegrebet og kulturens betydning for innovations-
og forandringsprocesser i en virksomhed
- Redegøre for- og illustrerer grundlæggende
innovationsmodeller
- Redegøre for kreativitets begrebet fra et personligt og
kollektivt perspektiv
- Demonstrerer forståelse for den grundlæggende dynamik og
rammesætningen, og for motivations faktorer der muliggøre
collaborative kreative processer
- Anvende grundlæggende innovationsmetoder i egen praksis
- Inddrage brugere og andre interessenter i
innovationsprocesser
- Anvende kvalitative metoder i videnindsamling
- Omsætte viden om innovations- og forandringsprocesser til
praktiske ledelse af værdiskabende forandrings- og
innovationsprocesser
- Ud fra en problemorienteret tilgang designe, tilrettelægge og
facilitere en innovationsproces ved brug af relevante metoder og
værktøjer, udvælge dokumentationsformen, dokumenterer resultaterne
og kommunikere resultaterne
- Formidle innovations og forandringsprocesser i teori og
praksis
- Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier,
begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af en
innovations- eller forandringsproces
Kursusindhold
Innovationsbegrebet, innovations- og forandringsprocesser,
facilitering af innovationsprocesser, forskellige typer innovation,
kreativitet, den kreative proces, innovationskultur, værdiskabelse.
Litteraturhenvisninger
"Innovationspædagogik", Lotte Darsø
"Gamestorming", Grey m.fl
"Kreativ Procesledelse", Mille Oble m.fl
Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
Deltagerbegrænsning: 36
Sidst opdateret
14. oktober, 2016