62004 Kreativitet og Innovation

2016/2017

Produktionsudvikling (100)
Proces og Innovation: 1.semester
Kursusinformation
Creativity and Innovation
Dansk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
E2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Holdundervisning, workshops, øvelser, eksterne oplæg, oplæg og præsentationer ved studerende, feltarbejder, projektarbejde.

4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver.
13-uger
E2A
Mundtlig eksamen
Individuel mundtlig eksamen baseret på gruppeopgave og pensum. I løbet af semesteret vil der være 4-8 mindre obligatoriske skriftlige opgaver. Der er en forudsætning for at bestå, at de obligatoriske opgaver er afleveret og godkendt.
7-trins skala , ekstern censur
PRKRE5-E1
Villads Keiding , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , vkei@dtu.dk

62 DTU Diplom
Hos underviser
Overordnede kursusmål
Kurset er en grundlæggende introduktion til innovationsprocessen i teori og praksis med udgangspunkt i den studerendes virkelighed, samfundet og PI-­ingeniørens fremtidige professionelle virkelighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for forskellige innovationstyper og begreber i et historisk perspektiv
  • Forklare kulturbegrebet og kulturens betydning for innovations- og forandringsprocesser i en virksomhed
  • Redegøre for- og illustrerer grundlæggende innovationsmodeller
  • Redegøre for kreativitets begrebet fra et personligt og kollektivt perspektiv
  • Demonstrerer forståelse for den grundlæggende dynamik og rammesætningen, og for motivations faktorer der muliggøre collaborative kreative processer
  • Anvende grundlæggende innovationsmetoder i egen praksis
  • Inddrage brugere og andre interessenter i innovationsprocesser
  • Anvende kvalitative metoder i videnindsamling
  • Omsætte viden om innovations- og forandringsprocesser til praktiske ledelse af værdiskabende forandrings- og innovationsprocesser
  • Ud fra en problemorienteret tilgang designe, tilrettelægge og facilitere en innovationsproces ved brug af relevante metoder og værktøjer, udvælge dokumentationsformen, dokumenterer resultaterne og kommunikere resultaterne
  • Formidle innovations og forandringsprocesser i teori og praksis
  • Reflektere over sammenhængen imellem anvendte teorier, begreber, modeller og metoder, og det faktiske udbytte af en innovations- eller forandringsproces
Kursusindhold
Innovationsbegrebet, innovations- og forandringsprocesser, facilitering af innovationsprocesser, forskellige typer innovation, kreativitet, den kreative proces, innovationskultur, værdiskabelse.
Litteraturhenvisninger
"Innovationspædagogik", Lotte Darsø
"Gamestorming", Grey m.fl
"Kreativ Procesledelse", Mille Oble m.fl

Desuden artikler, webressourcer, uddrag af andre bøger m.m.
Bemærkninger
Deltagerbegrænsning: 36
Sidst opdateret
14. oktober, 2016