47328 In situ optisk spektroskopi på funktionelle materialer

2016/2017

Kurset vil give dig praktisk erfaring med in situ Raman spektroskopi på funktionelle materialer. Samtidig giver kurset dig et stærkt grundlag for at planlægge og udføre in situ studier som en del af din egen forskning.
Kursusinformation
In Situ Optical Spectroscopy for Functional Materials
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Campus Lyngby 2., 3., 5., 6. samt 16.-20. januar 2017. Laboratorieøvelser på Risø Campus 4. samt 9.-13. januar 2017.
Forelæsninger, øvelser og et laboratoriebaseret miniprojekt
Der vil være kursusevaluering i løbet af kurset.
3-uger
20. januar 2017
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Ved karaktergivning anvendes en helhedsvurdering af mundtlig eksamen og bedømmelse af rapporter.
25 min. (15 minutters præsentation af skrevne rapporter og 10 minutters eksamination i rapporterne)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
26201, 10102 eller lignende
Minimum 8 Maksimum: 10
Marie Lund Traulsen , Risø Campus, Bygning 778, Tlf. (+45) 4677 5619 , matr@dtu.dk
Rob Walker, Montana State University , rawalker@chemistry.montana.edu

47 DTU Energi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Funktionelle materialer defineres i dette kursus som faste stoffer der sænker aktiveringsenergien for kemiske reaktioner (heterogene katalysatorer) eller som materialer der indgår i elektrokemiske systemer hvor elektrisk energi bliver konverteret til kemisk energi og vice versa. De funktionelle materialer arbejder typisk under forhold som involverer høje temperaturer, specifikke gassammensætninger samt evt. elektrisk polarisering. Disse forhold påvirker både reaktionerne som finder sted på materialerne samt materialerne selv. Dette kursus omhandler forståelsen af, hvorfor det er vigtigt at studere funktionelle materialer under drift (in situ), og hvordan disse studier kan udføres med optiske metoder på trods af de udfordrende driftsforhold. Kurset fokuserer primært på vibrationsspektrokopiske metoder (Raman, FTIR), men de beskrevne principper vil være generelle og andre komplementære, ikke-invasive metoder vil også blive diskuteret.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Angive hovedkomponenterne i et spektrometer til forskningsbrug og beskrive hvordan forskellige spektrometre fungerer
  • Beskrive begrænsningerne på prøveforberedelse og prøvemontering som følge af in situ opsætningen
  • Præsentere og evaluere data opsamlet under et in situ eksperiment og relatere de fundne data til eksisterende forskningsartikler
  • Bestemme de dominerende støjkilder (sortlegemestråling, instrumentel, optisk, vibration) og forklare hvordan disse støjkilder kan blive minimerede
  • På grundlag af udvalgte eksempler beskrive, hvordan optisk spektroskopi kan bruges til at analysere afgørende egenskaber ved funktionelle materialer
  • Sammenligne styrker og svagheder mellem forskellige in situ optiske teknikker
  • Designe et in situ eksperiment til at afprøve en konkret hypotese angående en heterogen katalysator/ et elektrokemisk system
  • Vælge de bedst egnede komplementære analyseteknikker til optisk spektrokopi (for eksempel gasanalyse, infrarød billeddannelse) til at analysere et givent system
  • Identificere grundlæggende sikkerhedsrisici i forbindelse med in situ optiske målinger og beskrive de nødvendige forholdsregler
Kursusindhold
Optisk spektroskopi, Raman spektroskopi, infrarød spektrokospi, vibrations- og elektronisk struktur af materialer, gasanalyse, forsøgsdesign, instrumentering, elektrokemi, brændselsceller, elektrolyse, batterier, energimaterialer, heterogen katalyse.
Litteraturhenvisninger
Raman Spectroscopy for Chemical Analysis af Richard L. McCreery, John Wiley & Sons, 2005 (tilgængelig som E-bog via DTU Bibliotek)

Noter uploaded til Campusnet
Sidst opdateret
30. november, 2016