47323 Avancerede plasmaprocesser til at skræddersy materialer og nanostrukturer

2016/2017

Dette kursus vil give dig hands-on erfaring med plasmaprocessering - fra generel forståelse af plasmafysik til anvendelse af gasfase- og overfladebehandlinger med plasmabaserede metoder. Du vil arbejde med plasma ifm. ætsning eller tyndfilmdeponering uden brug af computer, og du vil selv ætse i og deponere på en prøve!
Kursusinformation
Advanced Plasma Processes for Tailoring Materials and Nanostructures
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
Juni
Kurset er identisk med kursus nr. 47423.
Campus Lyngby
2 uger på DTU Lyngby campus (forelæsninger og øvelser) og 1 uge på Risø Campus (eksperimentel)
Forelæsninger og eksperimenter
Sikkerhed i laboratoriet indgår som en del af kurset
Der vil være kursusevaluering i løbet af kurset
3-uger
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
15 minutter til hver studerende; maks. 30 minutter ved gruppeeksamen. Ved karaktergivning anvendes en helhedsvurdering af mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er).
30 minutter
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
10400. 10467. 10031. 33250 , Grundlæggende viden om fysisk kemi, elektromagnetisme og eksperimentel fysik kræves.
Minimum 8 Maksimum: 15
Eugen Stamate , Risø Campus, Bygning 779, Tlf. (+45) 4677 4562 , eust@dtu.dk

47 DTU Energi
http://www.dtu.dk/english/Service/...ublicationquery
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets formål er at give de studerende generel viden om plasmafysik med hovedvægt på plasmakilder, plasmadiagnostik og anvendelser for materialer (tyndfilmdeponering, ionimplantering, funktionalisering og ætsning) og nanostrukturer (vækst og forme af nanostrukturer, nanopartikelsyntese).
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende fire typer plasmakilder (RF, mikrobølger, DC og atmosfærisk tryk)
  • Beskrive de vigtigste plasmaparametre, der anvendes
  • Beskrive de vigtigste plasmametoder, der anvendes til dyrkning af nanopartikler og nanostrukturer
  • Sammenligne elektriske og optiske metoder, der anvendes til plasmadiagnostik
  • Bruge magnetronforstøvning til aflejring af nanostrukturerede tyndfilm
  • Udføre nanomønstre ved hjælp af en plasmakilde, der anvender mikrobølger
  • Tilpasse overfladeegenskaber af plasmanedsænkede ionimplantater
  • Funktionalisere en overflade ved atmosfæretryk plasma
  • Analysere de reaktive specier under plasmaætsning ved massespektrometri
  • Måle plasmaparametre under magnetronforstøvning
Kursusindhold
Kurset vil give en generel forståelse af plasmaanvendelser til materialer og nanostrukturer, herunder: definition af plasma, ioniseringsgrad, Debye længde, plasmafrekvens, hastigheds- og fordelingsfunktioner og rumladningsformation. Elementære processer i plasma- og transportfænomener. DC, mikrobølge- og radiofrekvensdrevne plasmakilder, atmosfæriske plasmakilder. Plasmadiagnostik af elektriske prober og absorptions- og emissionsspektroskopi. Tyndfilmafsætningsmetoder ved reaktiv magnetronforstøvning. Vækstmekanisme af tyndfilm og nanostrukturer. Principper for nanopatterning ved reaktiv ionætsning. Overflademodifikation af plasmanedsænkede ionimplantater. Gennemgå radikalers betydning i plasmaassisterede nanoprocesser såsom oxid og nitridtyndfilm, reaktiv ætsning, molekylær stråleepitaksi, syntese og belægning af nanopartikler.
Litteraturhenvisninger
Lecture notes on Principles of Plasma Processing, by Prof. FF Chen and JP Chang, University of California Los Angeles (Kluwer Academic, 2003).

Principles of Plasma Discharges and Materials Processing, by MA Liebermann and AJ Lichtenberg, University of California Berkeley (John Wiley & Sons 2005).

Materials Science of Thin Films – deposition and structure, by Milton Ohring, Stevens Institute of Technology (Academic Press 2002).
Sidst opdateret
24. oktober, 2016