Overordnede kursusmål
Teoretisk forståelse og praktisk anvendelse af relevante simple og
mere avancerede elektrokemiske karakteriseringsmetoder.
Evne til at beskrive og fortolke forskellige typer af
elektrokemiske data.
Evne til at beskrive og fortolke eksperimentelle begrænsninger for
forskellige elektrokemiske karakteriseringsteknikker.
Viden om hvorledes forskellige elektrokemiske
karakteriseringsteknikker kan anvendes til at løse et specifikt
problem eller til at optimere en elektrokemisk undersøgelse inden
for forskellige anvendelsesområder.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive formål og relevans af forskellige elektrokemiske
karakteriseringsmetoder
- Beskrive de eksperimentelle detaljer og det anvendte
udstyr
- Beskrive “good practices” og eksperimentelle begrænsninger for
de anvendte elektrokemiske karakteriseringsmetoder
- Forklare de grundlæggende elementer i de anvendte
analysemetoder og tilhørende dataanalyse
- Analysere opnåede eksperimentelle resultater
- Vurdere kvaliteten af opnåede eksperimentelle resultater
- Kritisk sammenligne elektrokemiske karakteriseringsmetoder og
udvælge en metode til et givet problem
- Planlægge et elektrokemisk eksperiment baseret på en valgt
elektrokemisk analysemetode
- Skrive en rapport over et udført eksperimentelt arbejde i form
af en videnskabelig artikel
- Evaluere videnskabelige rapporter på basis af en
reviewproces
- Evaluere laboratoriesikkerheden og tage passende forholdsregler
i planlægning af eksperimenter
Kursusindhold
• Introduktion til eksperimentel elektrokemi
• Grundlæggende elementer af elektrokemi
• DC metoder som f.eks. stationær og cyklisk voltammetri,
kronoamperometri, kronopotentiometri og roterende skivevoltammetri
• Pulsmetoder som f.eks. pulsvoltammetri, differentiel
pulsvoltammetri og square-wave voltammetri
• AC metoder som f.eks. elektrokemisk impedansspektroskopi og AC
voltammetri
Litteraturhenvisninger
De studerende kan købe et kompendium til kurset; pris ca. 100 kr.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016