46010 Vindmøllebil

2016/2017

Kurset afsluttes med deltagelse i International konkurrence for Vindbiler i August-September.
Kursusinformation
Wind Turbine Racer
Dansk
10
Bachelor
F2A (man 13-17) og Juni
Campus Lyngby
Projektarbejde, øvelser og forelæsninger. Projektarbejdet i kurset baseres på CDIO-arbejdsformen. Således baseres der på en delvis åben problemstilling hvor den studerende/gruppe af studerende (3-5) identificerer en kerneproblemstilling for bilens opbygning og derefter selv planlægger og initierer alle videre aktiviteter, herunder eventuelt at inddrage yderligere undervisere fra flere af instituttets faglige sektioner.
13-uger + 3-uger
Aftales med underviser, Sidst i 3 ugers perioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Kendskab til kontruktion og programmering
Maksimum: 20
Robert Flemming Mikkelsen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4320 , rfmi@dtu.dk
Mac Gaunaa , Tlf. (+45) 4453 6019 , macg@dtu.dk

46 DTU Vindenergi
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At introducere de studerende til omsætning af vindens energi, specifikt i forhold hurtigst mulig fremdrift af en vindbil. At lade de studerende anvende tillært teori til i praktis at løse en større konstruktionsopgave førende til opbygning/forbedring af en vindbil. Det afsluttende mål er at deltage i det årlige international vindbil race med det formål at køre hurtigst muligt i direkte modvind.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Arbejde i hold og koordinere på tværs af flere hold
  • Analysere vindbilens aero-mekaniske virkemåde ud fra grundlæggende fysiske principper og love
  • Gennemføre usikkerhedsbetragtninger for bilens ydeevne
  • Finde de områder hvor der vil være størst potientiale for at forbedre bilens hastighed
  • Bruge ingeniørmæssige målemetoder
  • Konstruere og designe funktionsdygtige løsninger
  • Vælge konstruktionsmetoder i forhold til materiale og funktionalitet
  • Skrive en teknisk rapport
Kursusindhold
Vindens energiomsætning foregår i dag hovedsagelig på stor skala med MW vindmøller, men fysikken og de aerodynamiske principper er i vid udstrækning de samme for helt små møller som f.eks. møllen på vindbilen. Ideen er at bygge en vindmølledrevet bil, der skal kunne køre hurtigst muligt i direkte modvind. Tidligere byggede vindbiler skal revideres og med udgangspunkt i nye ideer/koncepter, byees en ny eller dele af en ny vindbil. Identificerede kerneproblemstillinger for bilens opbygning udvælges på baggrund af analyse af vindbilens aeromekanik og løses i grupper for hvert enkelt valg område (bil aerodynamik, vinger, shroud, navmekanik, transmission, styring instrumentering, el-system etc) En afgørende målsætning er integrationen af de enkelte dele i den samlede vindbils opbygning. De studerende introduceres indledningsvis til bilens aero-mekanik, vindens energiomsætning samt fagområder relateret til design og konstruktion for opbygning af en vindmøllebil f.eks. maskinelementer, fiberkomposit, eksperimentel afprøvning etc.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016