42640 Socioteknisk design

2016/2017

Kursusinformation
Sociotechnical Design
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E4 (tirs 13-17, fre 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger samt aktiv deltagelse i case-baserede gruppeøvelser og -fremlæggelser i plenum, peer review samt projektarbejde i grupper.
13-uger
E4A, E4B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Begge eksamensmodulerne (E4A såvel som E4B) benyttes til kurset.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42610 , Ingeniørfagets videnskabsteori (42610), eller tilsvarende.
Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling, med afsæt i et konstruktivistisk, 'social formning af teknologi' perspektiv, kendetegnet ved aktør-netværks teori, social konstruktion af teknologi og symbolsk interaktionisme.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en bred aktør- og artifakt forståelse til, at udforske produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
  • Redegør for aktør-konfigurationer og betydningen af multivalens, i et design- og planlægningsøjemed.
  • Anvende framing til at udforske design-brugs forhold med, gennem domesticering i et i mulit-aktør perspektiv.
  • Foretage en analytisk udfoldelse af design/planlægning, som en social, og betinget, heterogen proces.
  • Anvende generativ prototyping til at understøtte divergente og konvergente processer i design og planlægning med.
  • Forstå den gensidige forhold mellem ingeniørens afgrænsning af problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for det skabende, løsningsorienterede arbejde.
  • Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede videnskilder, gennem et synteseorienteret fokus.
  • Adressere afvejning og integration af miljø-, arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn gennem et design-/​udviklingsforløb.
  • Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
  • Arbejde refleksivt med behandling af kursets teorier og metoder gennem en række relevante problemstillinger, indenfor design og planlægning.
Kursusindhold
Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske værktøjer, at behandle sådanne cases med.

• Heterogenitet i formning af design og innovation
• Identificering, kortlægning og navigering gennem aktørers (re)konfiguration
• Abduktivanalyse
• Generativ prototyping og Co-design
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing devices' - i analyse, intervention og syntese
• Intermediary objects og sociomateriel design
• Grænsedragninger og håndtering af trade-offs i syntesearbejde: e.g. kravspecificering.
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske projekter
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper, som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, mhp. formativ evaluering.
En sluttelig projektrapport, som udarbejdes i mindre grupper. Projektet baseres på et konkret caseemne, med egen undersøgelse af en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af feltarbejde omhandlende ingeniører og relevante institutioner.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016