42610 Ingeniørfagets videnskabsteori

2016/2017

Kursusinformation
Theory of science in engineering
Dansk
5
Bachelor
E3B (fre 13-17)
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser, gruppefremlæggelse, gruppeopgave, multiple choice test.
13-uger
E3B, F3A, Bemærk at eksamensplacering fremgår af kursusplanen
Skriftlig eksamen og bedømmelse af øvelse(r)
Gruppeopgave og multiple choice test er obligatoriske og skal være godkendt for at tage afsluttende eksamen, som er en individuel skriftlig opgave. Den samlede præstation bedømmes som en helhed.
14 dage
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Kurset anbefales at tages på 4-6. semester.
Martin Mose Bentzen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4605 , mmbe@dtu.dk
Birgitte Rasmussen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4536 , bira@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå og vurdere:
1. forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier,
2. de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfaget og arbejde med teknologiske løsninger bygger på, og
3. teknologiers egenskaber, historiske afhængighed og betydning i samfundets udvikling.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Vurdere forholdet mellem videnskabelig viden og praktisk erfaring ved skabelsen af nye teknologier
  • Beskrive og analysere typer af viden og kompetencer i ingeniørfagets praksis
  • Beskrive og analysere ingeniørers rolle i den teknologiske udvikling
  • Karakterisere de heterogene elementer i ingeniørarbejdet og dets videndomæner
  • Analysere og diskutere anvendelse og begrænsninger ved forskellige typer af viden formidlet i ingeniøruddannelsen
  • Identificere elementære videnskabsteoriske problemstillinger knyttet til teknisk videnskab
  • Gennemføre en analyse af en aktuel teknologisk udvikling
  • Formidle og diskutere aktuelle tekniske udviklingsspørgsmål
  • Analysere teknologiers egenskaber og afhængighed af historiske udviklingsforløb
  • Beskrive og analysere etiske og værdimæssige problemer i forbindelse med teknologisk udvikling herunder specielt spørgsmål om bæredygtighed
Kursusindhold
Kurset består af teoretiske forelæsninger og gruppediskussioner. Forelæsningerne vil omhandle følgende fire temaer:
- Teknologiens natur og historiske udvikling
- Videnskabelig og teknologisk forskning
- Ingeniørarbejde: design, konstruktion, vedligeholdelse og afvikling
- Teknologietik
Sidst opdateret
01. november, 2016