42575 Teknologi og Innovationsledelse

2016/2017

This course is offered only in the autumn semester. Priority is given to the students in the MSc of Management Engineering students.
Kursusinformation
Technology and Innovation Management
Engelsk
5
Kandidat
E3B (fre 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport
13-uger
E3A, E3B
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Den studerende skal bestå en multiple choice test, en skriftlig gruppeopgave op til 2500 ord og en mundtlig gruppe præsentation for at kvalificere sig til eksamen. Den karaktergivende opgave er en individuel skriftlig opgave op til 1500 ord.
7-trins skala , intern bedømmelse
42075
BSc fra DTU eller tilsvarende, grundlæggende forståelse af projektledelse, organisationsteori og produktudvikling anbefales som faglige forudsætninger.
Minimum 60
Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere hvad innovation er,hvilke typer af innovationer der eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Forklare innovationsprocessen i en organisation.
  • Forklare hvilke konsekvenser det har for en organisation at arbejde med innovation.
  • Forklare hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative organisationer indenfor open innovation.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver der præsenteres i kurset.
  • Indsamling af relevant empiriske materiale til et casestudie af en specifik innovation.
  • Udvikle og analysere en konkret innovation ved hjælp af de teorier og metoder der præsenteres i kurset.
Kursusindhold
Dette kursus anvender det ressource- og videns-baserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases der har til formål at præsentere hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologi-baserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af bogkapitler, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.
Sidst opdateret
01. november, 2016