42490 Teknologi, økonomi, ledelse og organisation (TEMO)

2016/2017

Kursusinformation
Technology, economics, management and organisation (TEMO)
Engelsk
10
Kandidat
E5 (ons 8-17)
F5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
"blended learning" med mix af e-baserede ressourcer og forelæsninger/​gæste oplæg, analyse af virksomhedscases og projektarbejde
13-uger
E5B, F5B, 45 min (MC test), 2 timer (rapport)
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Individuel skriftlig eksamen midt i kursusforløbet (Multiple Choice)(30%) og grupperapport (70%) til slut. Dato for midtvejseksamen meldes ud ved kursets begyndelse.
45 min (MC test), 2 timer (rapport)
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Kasper Edwards , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6010 , kaed@dtu.dk
Giulia Nardelli , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 4670 , ginar@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det overordnede formål er at give den studerende en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem teknologi, økonomi, ledelse og organisation.

Desuden skal den studerende lære at anskue ingeniørens rolle i en given organisation fra et strategisk, taktisk og operationelt perspektiv samt i forhold til innovation og entreprenørskab i virksomheden.

Den studerende skal kunne identificere og analysere forretningsmuligheder i relation til teknologisk udvikling gennem anvendelse af teorier og modeller fra økonomi, ledelse og organisation.

Ydermere skal den studerende være i stand til arbejde med et tværfagligt problem i en projektgruppe.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå og gengive udvalgte teorier og modeller indenfor økonomi, ledelse og organisation
  • Identificere og beskrive forretningsmodeller, organisatorisk design og ledelsesaktiviteter i en konkret case
  • Udvælge og anvende relevante teorier og modeller inden for økonomi, ledelse og organisation til en løsning af et konkret problem
  • Analysere en konkret problemstilling ud fra et strategisk, taktisk og operationelt perspektiv
  • Redegøre for ingeniørens rolle i forhold til en konkret virksomheds konkurrenceevne
  • Udvælge og sammensætte relevante organisatoriske og ledelsesmæssige aktiviteter, der kan understøtte implementering af en strategi i en virksomhed
  • Beskrive underliggende antagelser og forudsætninger ved en konkret problemstilling og redegøre for konsekvenserne hvis disse antagelser og forudsætninger ændrer sig
  • Identificere og analysere muligheder for forretningsudvikling i relation til teknologisk udvikling
Kursusindhold
De studerende introduceres til et bredt udsnit af teorier og modeller indenfor erhvervsøkonomi, forretningsudvikling, ledelse og organisation, som anvendes til løsning af konkrete problemstillinger i en række cases.

De studerende præsenteres endvidere for et oplæg og en konkret udfordring fra en virksomhed. Denne udfordring skal analyseres og løses i projektgrupper, og hver gruppe skal udarbejde en afsluttende rapport.
Litteraturhenvisninger
Lærebøgerne "Essentials of Contemporary Management” af Gareth Jones og Jennifer George og "Business Model Generation" af Alex Osterwalder kan købes i DTU-bogladen
Bemærkninger
Kandidatstuderende, for hvilke kurset er obligatorisk, har fortrinsret.
En del af kursets forelæsninger foregår som E-læring.
Sidst opdateret
22. august, 2017