42376 Operations management i sundheds- og
servicesystemer
2016/2017
Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til at udvælge/opstille relevante
beslutningsstøtteværktøjer til optimering af et givet patient/kunde
flow i et sundheds-/service system.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå et patient /kundeflow.
- Analyse problemstillinger i et patient / kundeflow.
- Identificere væsentlige elementer i et patient / kundeflow
- Formulere sammenhænge mellem elementer i
patient/kundeflowet
- Opstille beslutningsværktøjer.
- Redegøre for de forudsætninger, der ligger til grund for
modeller / beregninger.
- Gennemføre optimeringer på flowet.
- Fortolke resultaterne.
- Diskutere styringsmekanismer i flowet.
- Opstille performance measurement og forstå performance
management.
- Bedømme det samlede resultat for flowet.
- Planlægge kapabiliteter i et dynamisk system
Kursusindhold
I projektarbejdet analyseres et patient / kundeflow. Patient /
kundeflowet betragtes som et behandlingsforløb i et
produktionssystem indenfor sundheds /servicesektoren. Væsentlige
elementer i flowet identificeres og mulige sammenhænge mellem dem
testes. Der opstilles forskellige flowmuligheder, som analyseres og
vurderes. Der opstilles forskellige optimeringskriterier, og et
samlet optimeringsforslag beskrives.
Litteraturhenvisninger
Artikler. Nærmere oplysninger foreligger ved kursets start
Bemærkninger
Studerende fra kandidatretningen Planlægning, Innovation og Ledelse
har fortrinsret til kurset.
Sidst opdateret
01. november, 2016