42348 Bæredygtig udvikling af nye teknologier

2016/2017

Kursusinformation
Sustainable development of emerging technologies
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde og projektarbejde med udarbejdelse af rapport
3-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
75% baseres på den skriftlige rapport (med intern censor) og på klassepræsentationer af projektarbejde (lærernes evaluering). 25% baseres på individuelle peer review af rapporter fra de andre grupper.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Erfaring med en eller flere af de anvendte analysemetoder, eller indenfor biotek, fysik, kemi eller Nanoteknologi, er en fordel men ikke et krav. Kurset giver de studerende mulighed for at arbejde tværfagligt i grupper med studerende fra andre studielinier og dermed kombinere deres kompetencer og færdigheder. Vi har god erfaring med deltagelse af studerende fra Miljø, Produktion, Fysik & Nanoteknologi, Management og Design & Innovation. Studerende fra alle retninger vil sandsynligvis både bidrage med og lære nye kombinationer af metoder.
Minimum 15
Stig Irving Olsen , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 4668 , siol@dtu.dk
Kristian Mølhave , Lyngby Campus, Bygning 345B, Tlf. (+45) 4525 6395 , kristian.molhave@nanotech.dtu.dk

42 DTU Management Engineering
33 Institut for Mikro- og Nanoteknologi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Udvikling af nye teknologier kræver mere end blot en økonomisk cost-benefit analyse af produktion og performance. Der er mange aspekter, som kan have indflydelse på teknologiens succes.

I dette kursus undersøger vi, hvordan vi kan optimere udviklingsprocessen for nye teknologier ved at vurdere potentialer og faldgruber.

Vi definerer dette som en bæredygtig innovationsproces, der er en målrettet proces af balancerede overvejelser vedrørende hvilke aspekter som kan påvirke en optimal udvikling af en ny teknologi, bla.:
-Aktørnetværk analyse vedr. de parter, som har indflydelse i det teknologiske område
-Analyse af "governance" og udvikling af regulering og lovgivning indenfor området
-Livscyklustjek af teknologien og veje til miljømæssig optimering af denne
-Forsyningssikkerheden af de nødvendige ressourcer
-Toksikologiske og økotoksikologiske aspekter
-Den historiske udvikling indenfor området og grundlæggende begrænsninger
-Konkurrerende teknologier og kvalitativ fremtidig markedsanalyse
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle en passende metode til at udføre teknologivurdering af et udvalgt nyt produkt/teknologi og vurdere dets potentielle fordele og ulemper baseret på den begrænsede tilgængelige information ved passende vægtning af de flg punkter:
  • Gennemføre en aktør-netværksanalyse vedr. de involverede parter og hvordan de kan påvirke det teknologiske område
  • Udføre et livscyklustjek af teknologien og analysere veje til miljømæssig optimering af denne, bl.a. at indsamle ny information og gennemføre en basal livscyklusscreening af teknologien i forhold til de konkurrerende muligheder
  • Gennemføre en analyse af "governance" og udvikling af regulering og lovgivning indenfor området og diskutere sociale og miljømæssige fordele og risici ved den nye teknologi, samt relatere til eksempler på disse faktorer
  • Undersøge forsyningssikkerheden og horisonterne af de nødvendige ressourcer for brug af teknologien
  • Give et overblik over basale risikofaktorer for human og økotoksikologi ved teknologien i perspektivet af tidligere historiske og mulige fremtidige konsekvenser jvf forsigtighedsprincippet
  • Redegøre for den historiske udvikling indenfor den valgte teknologi og de grundlæggende begrænsninger
  • Redegøre for konkurrerende teknologier og lave kvalitativ fremtidig markedsanalyse
  • Vurdere kvaliteten af de funde data og hvordan usikkerhed og antagelser påvirker resultater og konklusioner
  • Arbejde i en gruppe på at gennemføre teknologivurderingen og beskrive resultaterne i en rapport som kan udleveres til eksterne interessenter i området. Præsentere og forsvare rapporten samt lave individuelt peer review af andres arbejde.
Kursusindhold
Dette kursus har til formål at den studerende får erfaring med gennemførelse af en analyse, som kombinerer en række aspekter med henblik på at optimere en succesfuld produkt innovationsproces.

Med mikro- og nanoteknologi, samt andre teknologier, som eksempel på et teknologisk område i stor udvikling, undersøger vi eksempler på bæredygtig innovation kombineret med state-of-the-art litteratur for at give et overblik over metoder anvendt til at guide udviklingen.

Derefter formuleres eget projekt og der arbejdes i grupper på de udvalgte cases. I løbet af kurset præsenteres analysen i klassen samt i en rapport. Målet er at der skal redegøres for valg af metode samt formuleres en begrundet anbefaling til optimal videreudvikling af den undersøgte teknologi. Præsentationen kan også anvendes til "Grøn dyst".

Cases vil typisk baseres på et virksomhedssamarbejde, et forskningsprojekt eller en teknologi den studerende finder interessant med henblik på at identificere nye potentialer for innovation og udvikling - måske ovenikøbet i de videre studier og arbejde efter kurset.

Kurset giver således en funktionel introduktion og hands-on erfaring med gennemførelse af basal aktørnetværk analyse, livscyklusscreening, og teknologivurdering. Med det korte kursusforløb opnås dog ikke en fuldt uddybet forklaring på metoderne.
Sidst opdateret
01. november, 2016