Overordnede kursusmål
Kursets mål er at opnå indsigt i det teoretiske metodiske grundlag
for rutevalgsmodeller samt at forstå betydningen heraf for
modellernes resultater. På baggrund af denne viden at kunne vælge
relevante rutevalgsmodeller for konkrete
modelleringsproblemstillinger, forstå principper for anvendelse af
de valgte modeller samt analysere og vurdere resultater af
rutevalgsestimation og -anvendelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare forskelle på ligevægtsprincipper i rutevalgsmodeller
og løsningsalgoritmer herfor
- Redegøre for rationalet og funktionaliteten af fejlled i
forskellige rutevalgsmodeller
- Redegøre for forskellige metoder for generering af valgsæt og
ruter
- Beskrive avancerede vejvalgsmodeller og redegøre for fordele og
ulemper ved forskellige model-specifikationer
- Beskrive avancerede rutevalgsmodeller for kollektiv trafik og
redegøre for fordele og ulemper ved forskellige metodiske
tilgange
- Beskrive multimodale rutevalgsmodeller og redegøre for fordele
og ulemper ved forskellige metodiske tilgange
- Analysere praktisk anvendte rutevalgsmodeller, vurdere
kvaliteten heraf og anbefale forskellige forbedringsmuligheder
- Skrive tekniske notater om udformning af forskellige
modelspecifikationer og vurdering af eksisterende modeller
- Skrive tekniske notater om de analyser og vurderinger, der er
nødvendige for at specificere nye modeller for et givent case
- Præsentere egne notater mundtligt og diskutere disse med
tilhørerne
Kursusindhold
Ligevægtsmodeller for transportnetværk. Netudlægning formuleret ved
hjælp af matematisk programmering. Forskellige
optimeringsalgoritmer. Løsning af brugerligevægt, stokastisk
assignment og kombineret stokastisk brugerligevægt. Successive
gennemsnits metode og mere avancerede løsningsalgoritmer.
Betydningen af forskellige fejlled og stokastiske elementer -
logit, path-size logit, Network GEV og probit. Indarbejdelse af
avancerede nyttefunktioner med fordelte koefficienter (error
components) i modellerne.
Løsningstilgange: Generering af valgsæt vs. simulering, estimation
vs. modellering, Stated Preference data vs. Revealed Preference
data
Avancerede vejtrafikmodeller. Dynamiske rutevalgsmodeller.
Asymmetriske omkostningsfunktioner og krydsmodellering.
Variabilitet af rejsetider.
Avancerede modeller for kollektiv trafik. Frekvensaggregering af
kollektive trafiknet. Køreplansbaserede modeller. Søgning af stier
i kollektive trafiknet - principper for dominerende valg,
sekventiering af net, kantstraffe og andre grafreducerende
teknikker.
Multi-modal rutevalgsmodellering.
Litteraturhenvisninger
Yosef Sheffi (1985). Urban Transportation Networks - Equilibrium
Analysis with Mathematical Programming Methods. Prentice Hall, Inc,
Englewood Cliffs, NJ. Kan downloades fra;
http://web.mit.edu/sheffi/www/urbanTransportation.html
Advanced transportation modelling and network design. Noter i kopi
fra TUDelft.
Udvalgte artikler i kopi.
Bemærkninger
Kurset er på videregående niveau og forudsætningsfagene anbefales
derfor.
Sidst opdateret
23. februar, 2017