42107 Beslutninger i teori og praksis
2016/2017
Overordnede kursusmål
Give deltagerne både teoretisk og praktisk forståelse af
forskellige metoder til beslutningsstøtte. Metoderne vil være både
kvalitative og kvantitative og dækker både beslutninger med flere
kriterier/mål og beslutninger præget af usikkerhed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare det egentlige formål med beslutningsstøtte og redegøre
for de 3 hovedfaser i en generisk beslutningsproces.
- Analysere og strukturere et komplekst beslutningsproblem;
herunder problemer med flere mål/kriterier og problemer med
varierende grader af usikkerhed og risiko.
- Gennemføre en trendanalyse som forudsætning for scenarie
konstruktionen og dermed som et led i beslutningsprocessen.
- Udvikle konsistente scenarier som et redskab i
beslutningsprocessen baseret på forskellige niveauer af
usikkerheder i trendanalysen.
- Foretage en systematisk ”roadmapping” af udvalgte scenarier med
henblik på at skabe overblik over hvilke beslutninger der skal
foretages, hvis disse scenarier eventuelt skal realiseres i
fremtiden.
- Forklare og beskrive fremgangsmåden i hver af de præsenterede
beslutningsmetoder; herunder liste fordele og ulemper for hver
metode.
- Relatere de forskellige metoder til hinanden; herunder liste
fællestræk og forskelle og argumentere for hvornår de hver især bør
benyttes.
- Forklare hvordan forskellige metoder kan komplementere hinanden
for at opnå yderligere indsigt.
- Anvende hver af de præsenterede beslutningsmetoder på konkret
beslutningsproblem.
- Udlede anbefaling på baggrund af anvendelsen af de præsenterede
metoder til beslutningsstøtte.
- Formidle anbefaling til ikke-teknisk beslutningstager både
skriftligt og mundtligt.
Kursusindhold
Det er kursets mål at give de studerende en generel forståelse af
beslutningsprocesser i ingeniøropgaver samt at introducere
kvalitative og kvantitative metoder, der kan understøtte og
kvalificere beslutningstagning. Kurset indledes med en introduktion
til grundlæggende analyse og strukturering af komplekse
beslutninger. Som kvantitative redskaber introduceres de studerende
til Cost-Benefit og –Effectiveness analyser, multi-kriterie
beslutningsstøtte samt forskellige metoder til at håndtere
beslutninger præget af usikkerhed. De kvalitative redskaber til
beslutningsstøtte kommer fra fagområdet strategisk fremsyn. Inden
for dette område får de studerende kendskab til metoder som til
eksempel trend analyse, scenarier, og roadmapping. Kurset skal give
den studerende kendskab til adskillige metoder til
beslutningsstøtte, herunder forståelse hvor hvordan de anvendes
samt fordele og ulemper ved de forskellige metoder. De studerende
vil efter kurset være i stand til at analysere og strukturere
beslutningsproblemer, udvælge passende metoder samt anvende disse
på konkrete beslutningsproblemer og endeligt udlede anbefaling på
baggrund af dette. Denne kompetence kan den studerende til eksempel
benytte i Fagprojektet og i det videregående kursus Business
Analytics.
Sidst opdateret
15. november, 2016