42107 Beslutninger i teori og praksis

2016/2017

Kursusinformation
Decision Support for Engineers
Dansk
5
Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
F4A (tirs 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelsesregninger samt projektrapport.
13-uger
F4A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Evalueringen består af en rapport (som laves i grupper) samt en mundtlig eksamen til sidst. Karakteren gives efter en helhedsvurdering hvori rapporten indgår med ca 1/3 og den mundtlige eksamen med ca 2/3.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
42101
Basalt kendskab til sandsynligheder og sandsynlighedsfordelinger.
Jesper Larsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 3385 , jesla@dtu.dk
Charlotte Vilhelmsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 4442 , chaan@dtu.dk
Birgitte Rasmussen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4536 , bira@dtu.dk
Per Dannemand Andersen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4535 , pean@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren

Kurset er en del af bachelor-uddannelsen Strategisk Analyse og Systemdesign og er forbeholdt studerende fra denne uddannelse.
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Give deltagerne både teoretisk og praktisk forståelse af forskellige metoder til beslutningsstøtte. Metoderne vil være både kvalitative og kvantitative og dækker både beslutninger med flere kriterier/mål og beslutninger præget af usikkerhed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare det egentlige formål med beslutningsstøtte og redegøre for de 3 hovedfaser i en generisk beslutningsproces.
  • Analysere og strukturere et komplekst beslutningsproblem; herunder problemer med flere mål/kriterier og problemer med varierende grader af usikkerhed og risiko.
  • Gennemføre en trendanalyse som forudsætning for scenarie konstruktionen og dermed som et led i beslutningsprocessen.
  • Udvikle konsistente scenarier som et redskab i beslutningsprocessen baseret på forskellige niveauer af usikkerheder i trendanalysen.
  • Foretage en systematisk ”roadmapping” af udvalgte scenarier med henblik på at skabe overblik over hvilke beslutninger der skal foretages, hvis disse scenarier eventuelt skal realiseres i fremtiden.
  • Forklare og beskrive fremgangsmåden i hver af de præsenterede beslutningsmetoder; herunder liste fordele og ulemper for hver metode.
  • Relatere de forskellige metoder til hinanden; herunder liste fællestræk og forskelle og argumentere for hvornår de hver især bør benyttes.
  • Forklare hvordan forskellige metoder kan komplementere hinanden for at opnå yderligere indsigt.
  • Anvende hver af de præsenterede beslutningsmetoder på konkret beslutningsproblem.
  • Udlede anbefaling på baggrund af anvendelsen af de præsenterede metoder til beslutningsstøtte.
  • Formidle anbefaling til ikke-teknisk beslutningstager både skriftligt og mundtligt.
Kursusindhold
Det er kursets mål at give de studerende en generel forståelse af beslutningsprocesser i ingeniøropgaver samt at introducere kvalitative og kvantitative metoder, der kan understøtte og kvalificere beslutningstagning. Kurset indledes med en introduktion til grundlæggende analyse og strukturering af komplekse beslutninger. Som kvantitative redskaber introduceres de studerende til Cost-Benefit og –Effectiveness analyser, multi-kriterie beslutningsstøtte samt forskellige metoder til at håndtere beslutninger præget af usikkerhed. De kvalitative redskaber til beslutningsstøtte kommer fra fagområdet strategisk fremsyn. Inden for dette område får de studerende kendskab til metoder som til eksempel trend analyse, scenarier, og roadmapping. Kurset skal give den studerende kendskab til adskillige metoder til beslutningsstøtte, herunder forståelse hvor hvordan de anvendes samt fordele og ulemper ved de forskellige metoder. De studerende vil efter kurset være i stand til at analysere og strukturere beslutningsproblemer, udvælge passende metoder samt anvende disse på konkrete beslutningsproblemer og endeligt udlede anbefaling på baggrund af dette. Denne kompetence kan den studerende til eksempel benytte i Fagprojektet og i det videregående kursus Business Analytics.
Sidst opdateret
15. november, 2016