Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give en basal forståelse af teknologi i et
brugs-orienteret og samfundsmæssigt perspektiv og at illustrere
gennem et praktiske designarbejde, hvordan en sådan forståelse
kvalificerer produktudviklingen. Forståelsen opnåes ved at behandle
grundlæggende tekniske, psykologiske, sociale, politiske,
forretningsmæssige og etiske dimensioner af et konkret produkt. Som
et eksempel på hvordan sociale og etiske dimensioner kan have
betydning for produkters udformning er det et mål at kursisterne
bliver i stand til at anvende tilgængelighedsprincipper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå brugere og interessenters betydning for produkters
tilvejebringelse og anvendelse
- Forstå teknologier og produkter i en psykologisk og social
kontekst.
- Forstå og anvende overordnede designprincipper
- Identificere og beskrive historiske, forretningsmæssige og
service-mæssige aspekter ved et konkret produkt
- Udpege og tilegne sig teknisk videnskabelig litteratur af
relevans for et konkret produkt
- Redegøre for et konkret produkts bruger-segmenter, dets
brugsværdi, dets formidlingskanaler og de relationer der knytter
sig til produktet
- Afdække og beskrive en brugeroplevelse i forbindelse med en
aktiv anvendelse af et konkret produkt
- Begrunde og anvende pricipper for tilgængelighed i
design
Kursusindhold
Kurset introducerer overordnede begreber for design og for metoder
der ofte anvendes i udformningen af nye teknologiske produkter,
herunder brugerinvolvering, eksperimentel prototype evaluering,
iterativ design, litteratur research, samt forretnings- og
service-mæssige aspekter ved frembringelsen af nye produkter.
Kurset omfatter følgende elementer:
• En bred introduktion til produkt-, teknologi- og
brugerforståelser.
• En gennemgang af de mest basale designprincipper
• En indføring i kvantitative og kvalitative metoder til afdækning
af bruger-aktiviteter og brugeroplevelser
• En introduktion til forretnings- og servicemæssige aspekter ved
produkter
• Praktisk designarbejde med udgangspunkt i en bruger- og
anvendelsesforståelse
• Søgning i og tilegnelse af teknisk videnskabelige
litteraturkilder
• Psykologiske og sociale processer i et designteam
• Tilgængelighed som en fundamental designpræmis.
Litteratur:
Lidwell, W.; Holden, K. & Butler, J.: Universal Principles of
Design. Rockport 2010.
Vianna, M; Vianna, Y; Adler, I.K.; Lucena, B. & Russo, B:
Design Thinking, MJV Press, 2012
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet
Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010
Bruger-orienteret design.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design &
Innovation.
Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
17. november, 2016