42011 Produkters brug og design

2016/2017

Forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Product Usability and Design
Dansk
5
Bachelor
E3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, case-baserede øvelser og gruppefremlæggelser i plenum.
13-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Der afleveres en skriftlig gruppe-rapport i tilknytning til et gennemgående designforløb og hver studerende holder et 15 minutters oplæg om et givet emne på kursusholdet. Præstationerne vurderes samlet.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Maksimum: 60
John Paulin Hansen , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4852 , jpha@dtu.dk

42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at give en basal forståelse af teknologi i et brugs-orienteret og samfundsmæssigt perspektiv og at illustrere gennem et praktiske designarbejde, hvordan en sådan forståelse kvalificerer produktudviklingen. Forståelsen opnåes ved at behandle grundlæggende tekniske, psykologiske, sociale, politiske, forretningsmæssige og etiske dimensioner af et konkret produkt. Som et eksempel på hvordan sociale og etiske dimensioner kan have betydning for produkters udformning er det et mål at kursisterne bliver i stand til at anvende tilgængelighedsprincipper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå brugere og interessenters betydning for produkters tilvejebringelse og anvendelse
  • Forstå teknologier og produkter i en psykologisk og social kontekst.
  • Forstå og anvende overordnede designprincipper
  • Identificere og beskrive historiske, forretningsmæssige og service-mæssige aspekter ved et konkret produkt
  • Udpege og tilegne sig teknisk videnskabelig litteratur af relevans for et konkret produkt
  • Redegøre for et konkret produkts bruger-segmenter, dets brugsværdi, dets formidlingskanaler og de relationer der knytter sig til produktet
  • Afdække og beskrive en brugeroplevelse i forbindelse med en aktiv anvendelse af et konkret produkt
  • Begrunde og anvende pricipper for tilgængelighed i design
Kursusindhold
Kurset introducerer overordnede begreber for design og for metoder der ofte anvendes i udformningen af nye teknologiske produkter, herunder brugerinvolvering, eksperimentel prototype evaluering, iterativ design, litteratur research, samt forretnings- og service-mæssige aspekter ved frembringelsen af nye produkter.

Kurset omfatter følgende elementer:
• En bred introduktion til produkt-, teknologi- og brugerforståelser.
• En gennemgang af de mest basale designprincipper
• En indføring i kvantitative og kvalitative metoder til afdækning af bruger-aktiviteter og brugeroplevelser
• En introduktion til forretnings- og servicemæssige aspekter ved produkter
• Praktisk designarbejde med udgangspunkt i en bruger- og anvendelsesforståelse
• Søgning i og tilegnelse af teknisk videnskabelige litteraturkilder
• Psykologiske og sociale processer i et designteam
• Tilgængelighed som en fundamental designpræmis.

Litteratur:
Lidwell, W.; Holden, K. & Butler, J.: Universal Principles of Design. Rockport 2010.
Vianna, M; Vianna, Y; Adler, I.K.; Lucena, B. & Russo, B: Design Thinking, MJV Press, 2012
Litteraturhenvisninger
Kursuskompendier
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation, og er fagintegreret med 41010 Bruger-orienteret design.
Kurset er forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation.

Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
17. november, 2016