Overordnede kursusmål
Uanset om valg af materiale gælder en tennissketcher, en
kontaktlinse eller en jetmotor, så er det materialets egenskaber i
forhold til anvendelsen og processering som er afgørende. Kurset
giver et bredt alment materialekendskab. Dernæst vil det kunne
inspirere nogle studerende til senere fordybelse og specialisering
indenfor materialeteknologi. Kursets mål er at forstå, hvordan
materialer er forskellige og hvad de kan bruges til. Grundlaget for
denne indsigt opnås ved belysning af sammenhængen mellem den indre
opbygning af materialerne og egenskaberne af metaller, polymerer,
keramer og kompositter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- identificere materialeklasserne (metaller, polymerer,
keramer)
- beskrive bindingstyper for forskellige materialeklasserne
- genkende og identificere krystaltyper og krystalgitre i
metaller
- skelne mellem hovedtyperne af polymere
- forklare keramiske materialernes karakter
- fortolke binære fasediagrammer for metalliske legeringer
- beregne fasefraktioner i binære legeringer under
ligevægtsbetingelser
- differentiere mellem elastisk og plastisk opførsel af metaller,
keramer og polymerer og relatere det til materialernes indre
struktur
- vælge styrkeøgende mekanismer for metaller og legeringer
- foreslå varmebehandling af stål for at skræddersy
egenskaberne
- analysere mekanisk nedbrydning af materialerne
- udvælge passende materialer for industrielle produkter baseret
på deres egenskaber og produkternes krav.
Kursusindhold
Kurset omhandler materialer generelt, men med hovedvægt på
metaller. Polymerer, keramer og kompositter supplerer. Der
fokuseres på sammenhængen mellem materialernes
fremstilling/forarbejdning, deres indre struktur og deres
mekaniske egenskaber og opførelse. Kursets omfatter: i)
Grundbegreber: atombindinger, krystalstruktur, gitterdefekter,
amorfe og semikrystallinske materialer, ii) Mikrostrukturer:
Faseligevægt og tilstandsdiagrammer, fasetransformationer, iii)
Mekaniske egenskaber og nedbrydning.
Bemærkninger
Undervisningsformen indebærer projektarbejde med fremstilling af
posters samt mundtlig præsentation som indgår i evalueringen.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016