41263 Grundlæggende skibs- og offshoreteknik 2

2016/2017

Kursusinformation
Principles of Naval Architecture and Offshore Engineering 2
Dansk
5
Bachelor
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger, gruppearbejde, modelforsøg, simulering på computer, besøg på maritime forskningsinstitutioner.
3-uger
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
41262
41262.41201
41202 , Gennemført første år af Bachelorlinjen Produktion og Konstruktion/​Byggeteknologi/​ Design og Innovation.
Poul Andersen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1366 , pa@mek.dtu.dk

41 Institut for Mekanisk Teknologi
FORCE Technology
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give deltagerne en introduktion til modelforsøgsteknik som en videnskabelige metode til at analysere og løse problemer inden for det maritime fagområde. Specifikt at sætte deltagerne i stand til herved at analysere fremdrivningsforholdene for et skib og bestemme den nødvendige fremdrivningseffekt med maksimal effektivitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • redegøre for de forudsætninger, der ligger til grund for modeller og beregninger i forbindelse med modstand og fremdrivning af skibe,
  • beskrive teorien ved modelforsøg for modstand og fremdrivning (Froude-skalering),
  • planlægge og udføre modstandsforsøg med skibsmodeller,
  • gennemføre omregning fra model- til fuldskala efter ITTC-1978 eller tilsvarende metode,
  • gennemføre beregninger og fortolke resultater fra et kommercielt computerprogram til beregning skibsstrømninger, herunder bølgedannelse,
  • beskrive virkemåden af skibspropellere og forklare brugen af propellerdiagrammer for f. eks. B-serie-propellerne,
  • anvende propellerdiagrammer i beregninger og herved udtage en optimal propeller,
  • gøre rede for vekselvirkningen mellem skib, propeller og motor,
  • bestemme en fremdrivningsmotor, der passer til skib og propeller,
  • udføre ovenstående med henblik på maksimal effektivitet af fremdrivningsanlægget,
  • samle forsøgs- og beregningsresultater i en teknisk rapport.
Kursusindhold
Skibes modstand og fremdrivning i stille vand. Modelforsøg til optimering af bulbstævn. Udarbejdelse af effektprognose på basis af modelforsøgene og bestemmelse af optimal motor og propeller. Ved forsøgene lægges der vægt på, at de studerende er med i planlægnings-, opstillings-, udførelses- og analysefasen.
Bemærkninger
Obligatorisk for studerende under maskin-diplomstudiet, som følger mekaniklinjens specialisering inden for Maritim Teknik/Skibe.
BSc forudsætningsfag for senere maritim-teknik-kurser under MSc Konstruktion og Mekanik.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016