41263 Grundlæggende skibs- og offshoreteknik 2
2016/2017
Overordnede kursusmål
At give deltagerne en introduktion til modelforsøgsteknik som en
videnskabelige metode til at analysere og løse problemer inden for
det maritime fagområde. Specifikt at sætte deltagerne i stand til
herved at analysere fremdrivningsforholdene for et skib og bestemme
den nødvendige fremdrivningseffekt med maksimal effektivitet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- redegøre for de forudsætninger, der ligger til grund for
modeller og beregninger i forbindelse med modstand og fremdrivning
af skibe,
- beskrive teorien ved modelforsøg for modstand og fremdrivning
(Froude-skalering),
- planlægge og udføre modstandsforsøg med skibsmodeller,
- gennemføre omregning fra model- til fuldskala efter ITTC-1978
eller tilsvarende metode,
- gennemføre beregninger og fortolke resultater fra et
kommercielt computerprogram til beregning skibsstrømninger,
herunder bølgedannelse,
- beskrive virkemåden af skibspropellere og forklare brugen af
propellerdiagrammer for f. eks. B-serie-propellerne,
- anvende propellerdiagrammer i beregninger og herved udtage en
optimal propeller,
- gøre rede for vekselvirkningen mellem skib, propeller og
motor,
- bestemme en fremdrivningsmotor, der passer til skib og
propeller,
- udføre ovenstående med henblik på maksimal effektivitet af
fremdrivningsanlægget,
- samle forsøgs- og beregningsresultater i en teknisk
rapport.
Kursusindhold
Skibes modstand og fremdrivning i stille vand. Modelforsøg til
optimering af bulbstævn. Udarbejdelse af effektprognose på basis af
modelforsøgene og bestemmelse af optimal motor og propeller. Ved
forsøgene lægges der vægt på, at de studerende er med i
planlægnings-, opstillings-, udførelses- og analysefasen.
Bemærkninger
Obligatorisk for studerende under maskin-diplomstudiet, som følger
mekaniklinjens specialisering inden for Maritim Teknik/Skibe.
BSc forudsætningsfag for senere maritim-teknik-kurser under MSc
Konstruktion og Mekanik.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016